Marc Chagall in Mainz

IMG_0657IMG_0658IMG_0659

Ik had er al vaak over gehoord en gelezen. De Stephanskirche in Mainz. Marc Chagall heeft vrijwel de gehele kerk beglaasd. Wat ik er aantrof was prachtig. Ik was er één keer eerder geweest, in de herfst van 2015. Toen was het donker weer. De glazen kwamen niet tot leven. Nu, in de zomer van 2017 wel.

De kerk is zeer waarschijnlijk gesticht door  de keizerlijke weduwe Theophanu. Bisschop Willigis (hij liet de bronzen deur in de Dom vervaardigen) wilde met de Sint-Stefanuskerk een centrale ruimte voor gebed voor het gehele rijk scheppen. Theophanu ligt in Keulen begraven, in de Sankt Pantaleon.

Blauw is de kleur die Chagall koos. Een overvloed aan blauw, als de hemel zelf. Daarin vliegen engelen rond en loopt het eerste mensenpaar. Je komt ogen tekort om alle details waar te nemen. Er zijn ook ramen zonder figuren. Ze bevatten allerlei nuances van blauw en zijn deels van de hand van  Charles Marq, vriend en medewerker van Chagall.

Chagall was in de negentig toen hij de opdracht aanvaardde om de Sankt Stephan te beglazen. In de Tweede Wereldoorlog was de kerk haar ramen kwijtgeraakt. Hoewel Chagall een Jood was -dat is wel te zien- overstijgt zijn symbooltaal die van Jodendom of Christendom.

Dat wil niet zeggen dat hij niet volop put uit de beelden die de bijbel hem aanreikt. Indrukwekkend is de ‘zwevende’ Christus aan het kruis. Ik heb nog nooit Christus ‘zwevend’ op het kruis gezien, en ik ben niet zeker dat Chagall dat in het achterhoofd had met dit beeld. Toch suggereert het beeld gewichtsloosheid. Komt het door de engelen en de vogels? Het is een Joodse Christus, getuige de gebedsmantel. Voor Chagall is Jezus de ultieme Jood.
Chagall viert de schepping, man en vrouw samen, heilige teksten, God en de mensen.

De beelden zijn mystiek, Chagall was een mysticus. Hij noemde zijn kunst bovennatuurlijk. Er is altijd wel iets ‘mis’: een engel met twee aangezichten, een ezel zonder gebruikelijke hoeven, scheef hangende kaarsen. En tegenpolen. Wat doet die rode haan daar, met die kleine vrouw? Ook David -met harp- ontbreekt niet.

https://crossandlink.wordpress.com/2014/04/20/marc-chagall-in-reims-en-metz/

https://crossandlink.wordpress.com/2010/08/13/metz-de-kathedraal/

Advertenties

About this entry