Zo bezien, een serie columns over een zoektocht naar geloof – intro

image

Ze zijn, onvriendelijk gezegd, ‘buitenstaanders’. Op verzoek schrijven ze over het christelijk geloof.
Dat kwam zo. Ik ontmoette hen tijdens een cursus columns schrijven bij het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Yvon en Femke, allebei opnieuw op zoek naar werk. Yvon is afgestudeerd in culturele antropologie en internationale ontwikkeling, Femke is afgestudeerd in taal, cultuur, filmwetenschap en literatuur. Ik vertelde hen ter kennismaking over mijn dagelijks werk en merkte dat het christelijk geloof voor hen geen onderwerp van belang is.

Na afloop van de cursus nodigde ik hen in een mailtje uit om over het christelijk geloof te schrijven. Ze namen de uitdaging aan, we brainstormden over de aanpak en gingen aan de slag.
In een serie afleveringen ga ik telkens met één van hen op pad, naar een expositie, een kerkdienst, een film, etc. en we schrijven er ieder afzonderlijk een column. Het resultaat bieden we u aan, in de hoop dat het bijdraagt aan gesprek: Hoe kijk je? Wat denk je? Welke vooroordelen spelen (bewust of onbewust) mee? Wat geloof je (niet)?

Voor deze eerste aflevering ben ik met Yvon naar het Catharijneconvent in Utrecht geweest, naar de expositie ‘Vrouwen voor het voetlicht’. Onze bijdragen naar aanleiding van dat bezoek staan hier in de bijlage (rechts). Yvon schreef: ‘De dood of eh….de hypocrisie’ en ik: ‘Vol van God’.

About this entry