Gebroken hart aan de Oudegracht

image

Een mollige meid in het zwart staat op van haar stoel, op een terrasje aan de Oudegracht in Utrecht. Ze ritst haar broek dicht en gaat weer zitten. Dat kan natuurlijk, je was het vanmorgen vroeg vergeten en loopt al een paar uur voor joker om er dan achter te komen dat je rits nog open staat. Ik loop er langs, de zon schijnt, het is heerlijk weer. Als ik haar passeer hoor ik haar zeggen: ‘Nee, de jongen die mijn hart gebroken heeft.’ Een schrille lach van een vriendin laat me bijna schrikken. Vanuit mijn ooghoeken zie ik haar nog glimlachen, maar niet van harte. Ik loop door.

Ja, ik loop door, wat denk je dan? Dat ik me omdraai en zeg: ‘Ach, wil je er over praten?’ of ‘De rotzak! Kom, vertel, spit it out!’ Dat zou wel heel vreemd en ongepast zijn. Maar je hebt gelijk, ik ben benieuwd naar wat er zich heeft afgespeeld. En ook wat die schrille lach betekent.

Eerst maar even die lach. Dat is natuurlijk van de schrik. Je verwacht niet dat iemand het zegt. Het is zo’n onverwacht openhartig en onthutsend antwoord. Hoe reageer je dan? Die vriendin wil het gesprek weer richting onbetekenend en oppervlakkig brengen. Het mislukt, de lach pakt niet goed uit, de situatie is even gênant. De stilte klemt een beetje.

En dan de opmerking. Jongen breekt hart van meisje. Komt voor. Andersom ook trouwens. Tja. Vervelend. Opstaan, stof van je kleren kloppen en weer verdergaan. In stilte lijden graag. Val ons niet lastig met je zielenroerselen. Maar ze doet het wel. De snik zit er nog, de pijn is nog volop aanwezig. Juist omdat ze het er zo stoer en ongepast uitgooit weet ik dat het niet over is.

En nu? Partij kiezen? Hij heeft groot gelijk, wat zag hij ook in haar? Of nee, de schoft, hij heeft haar gewoon gebruikt voor zijn pleziertje. Natuurlijk weet ik het niet, wat denk je wel? Ik ben niet heldervoelend. Ik ben een fantast. Ik heb geen flauw idee hoe het werkelijk is gegaan, ik heb ook geen idee of mijn redeneringen hout snijden. Maar ach, wat geeft het. De zon schijnt, het is lekker weer, ik loop langs de Oudegracht. Ik hoor en zie van alles. Heerlijk.

About this entry