Koffie in Bazel (in de serie: bizar en gewelddadig)

IMG_1893 - versie 2

Natuurlijk is de trein ‘pünktlich’: om 06:47 glijdt hij Basel SBB binnen. De CNL 40419 Pegasus uit Amsterdam. Vreemde gewaarwording, midden in de nacht stilstaan op een rangeerterrein, zomaar, een uur. Het gevoel vergeten te zijn. Uiteindelijk worden de wagons weer aangekoppeld en komt Basel in zicht. Kil morgenlicht strijkt over een stad die ontwaakt en aan haar zoveelste nieuwe dag begint.

Met mijn rolkoffer slenter ik door de straten. Ik word ingehaald door mensen die zich naar hun werk haasten. Boven hun hoofden zie ik een wolk van smoezen, waarmee ze zich bij hun chef of collega gaan verontschuldigen. Sommige worden doorgekrast. ‘Nee, dat zei ik vorige week ook al’. ‘Nee, te ingewikkeld’, ‘Zou ze daar intrappen?’.

Een café, lekker druk, de geur van koffie zuigt me naar binnen. Op tafel staan schalen met croissants, nee, gipfel noemen ze dat hier. Ik vind een plek en binnen no time staan er een heel behoorlijke cappuccino en een vers geperste jus d’orange voor mij met wat jam en honing. De gipfel moet ik zelf maar pakken.

Opvallend veel mensen zitten hier in een krant gedoken. Veel minder bezig met hun mobiel. Gesproken wordt er weinig. De dag heeft moeite om op gang te komen.

Ik wil de stad zien en sta op. De serveerster wil net achter de balie vandaan stappen met een volgeladen dienblad. Ik haal uit en stompt haar vol in de maag. Ze klapt dubbel, het blad zeilt door de zaak en raakt een dikke man op het achterhoofd. De gloeiend hete koffie stroomt over zijn nek en schouders. Een schreeuw, hij schiet overeind, neemt de tafel mee, de vrouw tegenover hem krijgt hem over zich heen. Ze valt met stoel en al achterover. Achter haar vallen mensen om. De serveerster probeert overeind te komen, grijpt, nog steeds buiten adem, de sinaasappelpers beet. Het lukt haar niet, het apparaat glijdt van de toog, het snoer sleurt de glazen mee.

Ik pak mijn rugzak en rolkoffer en verlaat het pand. Daar zijn ze tenminste wakker.

About this entry