Dialoog

PICT0002

Maar wil je me dan niet meer?

Nee, ik wil je niet meer. Het is niet goed. Ik bedoel: we zijn niet goed bezig.

Hoe bedoel je: we zijn niet goed bezig? Wat is er mis met ons?

En toch wil ik je niet meer.

En nu? Nu hoop je natuurlijk dat ik kwaad word en lelijke dingen ga zeggen en ga schelden en schreeuwen. Dan wordt het voor jou gemakkelijker om weg te lopen en me los te laten en je eigen gang te gaan. Maar dat doe ik niet. Ik ga lekker ‘Wrecking Ball’ zingen. Of  ‘I will always love you’. Ik zie het wel hoor, je drukt je nagels in je vuisten en bijt op je lip. Nog even en je staat hier te janken als een kind.

Ga door. Je doe al aardig venijnig. Toe maar, je maakt het me nu al gemakkelijker.

Wat is dat toch? Wordt het een beetje serieus, kom ik ietsje dichterbij, ga je drossen. Bindingsangst? Is het nou zo’n ramp om samen met mij oud te worden? Jongen, ga maar. Maar weet dat je op deze manier ongelukkig gaat worden. O nee, blijft. Want je was maar heel even gelukkig met me.

Mannen komen van Mars. Wij mannen…

Jullie mannen… ’t Is wat. Wat ben je nou toch anders dan ik? Mens, net als ik. Zoekend naar geborgenheid, net als ik. Je vond me meer dan aardig, net als ik jou. Je was tot over je oren verliefd, net als ik. En nu is het even over, net als bij mij. En ik val op sommige puntjes tegen, net als jij.

Het kan toch, dat het gewoon over is? Wie zegt dat het weer terugkomt?

O nee, ik heb geen garanties. Ja, het kan best over zijn. Maar eergisteren was er nog niks aan de hand. Of liep je te liegen?

Nee, ik liep niet te liegen, dat doe ik niet, in ieder geval niet tegen jou.

Weet je wat het met jou is? Je bent een verwend blaagje, niks gewend. Je weet niet wat pijn is. Je bent overal voor beschermd, door mammie. Of je hebt een pantser opgetrokken, net als je pappie. Want o, ze zouden me eens raken.

Ja, je hebt gelijk, ik kan niks hebben.

Maar ik weet het goed gemaakt met je. We zien elkaar een maand niet. En daarna is een berichtje genoeg om te weten hoe de vlag erbij hangt.

Dat meen je niet! Dat kan je me niet aandoen!

Mis, ik kan dat wel. Sterker nog ik doe het. Doei!


About this entry