Schrijven

hand links

Jaloers

Soms lees ik pareltjes van zinnen. Alleen, ik schreef ze niet. Dat maakt me razend jaloers. Als een ander woorden en zinnen als zijde tussen de vingers neemt en zo drapeert dat het licht er mee speelt en de lezer in verrukking brengt. Als een ander het toetsenbord gebruikt als het klavier van een piano en klanken voortbrengt die de lezer tot tranen roert. Als een ander de pen als penseel vasthoudt en een tafereel schildert waar de lezer de adem van in de keel stokt. Dan ben ik jaloers. Lees dit bijvoorbeeld eens: ‘Ik graveer de impressies van de afgelopen dagen dan ook in de wand in mijn hoofd die ‘Parijs’ heet en waar ik in de loop der jaren al heel wat in gebeiteld heb. Af en toe neem ik er weer een kijkje, glimlach ik en zeg : Ja, dat was mooi, toen.’ Die zin had ik wel willen schrijven. Ik had ‘dan ook’ weggelaten.

David

Op dit moment schrijf ik aan een jeugdboek. Grote fragmenten, bloedstollende gebeurtenissen, prachtige dialogen, ze zitten in mijn hoofd. Er staat al wat op papier. Fragmentjes liet ik een ander lezen en ze was positief. Ik schrijf verder. Bij vlagen is het mooi, maar soms ook oersaai. Ik lees om te ontdekken hoe anderen het doen. Flash backs, flash forwards, perspectiefwisseling, ik probeer het allemaal uit.

Novelle

Mijn andere boek schiet op dit moment echt niet op. Ook daarvan las een vriendin gedeelten en ze was gretig naar het vervolg. Dat is vast mooi, het begin van het plot is interessant genoeg. Maar hoe moet ik nu verder? Sommige schrijvers -de meesten, denk ik- hebben de structuur al klaar. Er zijn er ook waar het verhaal al schrijvend geboren wordt. Ik behoor tot de laatste categorie.

Verzamelen

Onderweg luitster ik vooral veel mensen af. Het liedje van Acda en de Munnik, Vondelpark Vannacht, ontlokte me een glimlach: teveel liedjesschrijvers. Ik zie ze terug in mijn teksten, dagelijkse gebeurtenissen, conversaties. Ze geven reliëf, ze maken mijn verhaal waar.

Writers’ writer

Ieder mens heeft wel een paar dromen en dit is er een van mij. ik zou wel een writers’ writer willen zijn. Voor dat ie uitkomt, maar gewoon doorschrijven…


About this entry