Taart met peren, noten en blauwschimmelkaas

hartige taart

Mijn vriendin uit Praag (ik noem haar Praagse Lente) stuurt me regelmatig favoriete recepten. Die inspireren me tot het maken van mijn eigen versies. Daar volgt dan weer correspondentie uit. Op zondag 20 oktober ga ik met Femke en Yvon naar Blossom, een event in Ki Tov, Grave van Solmsstraat in Utrecht. Het is daar gewoonte om na de viering samen te eten. Iedereen neemt wat mee van huis en we delen het met elkaar. Ik besloot de avond ervoor twee hartige taarten te bakken. Geïnspireerd op een recept van mijn Praagse vriendin.

Taart met peren, noten en blauwschimmelkaas.

Wat heb je nodig?

200 gram patentbloem

100 gram roomboter

flinke snuf zout

water

2 peren, ik gebruikte Conference, niet te rijp

200 gram pittige blauwschimmelkaas, Roquefort, Bleu d’Auvergne, Gorgonzola picante, kies maar.

125 gram crème fraîche

1 groot ei

100 gram Gruyère, geraspt

100 gram gepelde walnoten

bosje platte peterselie, fijn gehakt

tijm, vers of gedroogd

bakpapier

platte taartvorm

Hoe ga je te werk?

Maak eerste de taartbodem. Zorg dat de boter goed hard is, leg hem desnoods een poosje in de vriezer. Snijd de boter in kleine blokjes. Doe de bloem, de blokjes boter, het zout en vijf eetlepels water in de mengkom van de keukenmachine. Maak er snel een stevig deeg van. Kneed nog even vlug door met de hand. Zet daarna in de koelkast, terwijl je de taartvulling klaarmaakt. Verwarm de over voor op 220 graden Celsius. Ik gebruikte als zout gerookt zeezout, voor een extra smaakelement. Is me goed bevallen.

De vulling:

Snij de kaas in stukken in een mengkom, doe de crème fraîche en het ei erbij. Klop het geheel los tot een lobbige crème. Voeg wat peper toe. Maal de Gruyère met een rasp. Snij de peren in vieren, haal het klokhuis eruit en schil ze. Snij er dunne plakken van, zo’n vijf per part.

Bestrooi een werkvlak royaal met bloem en rol het deeg uit met een bestoven deegrol. Zorg dat de lap groter is dan de vorm. Bekleed de vorm met bakpapier en leg de lap erin. Snij weg wat erg over rand hangt, een beetje is wel leuk. Zet de taartbodem tien minuten in de oven, zodat de bodem al wat droogt en later niet soppig wordt.

Bestrooi de bodem met Gruyère. Leg daarop de plakjes peer. Schenk daarop het mengsel van de blauwschimmelkaas, de crème fraîche en het ei. Strijk het glad over de peren. Maal er wat zwarte peper over. Zet de taart opnieuw in de oven, draai hem nog vijf graden op. De baktijd neemt een minuut of 25, misschien wel langer. Houd de taart in de gaten, je ziet het aan de verkleuring van de vulling en de kleur van de korst.

Als de taart klaar is, leg je er de walnoten op. Als de taart geheel is afgekoeld bestrooi je hem met de fijn gehakte peterselie en wat tijm, liefst vlak voor het opdienen. Snijd de taart met een scherp mes in twaalven.


About this entry