S.M.A.K. (Gent) Deel 1

Vlak naast het Museum voor Schone Kunsten, met een neo-klassieke entree -ik vind het overdone- ligt het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, met een veel zakelijker entree. De verschillen in architectuur zeggen wel wat. We kozen voor het S.M.A.K., maar in het MSK hangt genoeg om er ook eens binnen te gaan. Jeroen Bosch en James Ensor, om er maar twee te noemen. De tijdelijke tentoonstellingen trokken onze aandacht.

Jordan Wolfson Ecce Homo / le Poseur

Of we onze schoenen uit willen doen voor we de zalen betreden. Roomwit tapijt bedekt de vloeren. Het geeft een apart gevoel, een soort wijding. De inrichting van de verschillende zalen die Wolfson tot zijn beschikking kreeg voor zijn installaties zijn uiterst sober ingericht. Daardoor krijgen de objecten en beelden wel alle aandacht. Enkele regels van de site maken nieuwsgierig: ‘Rondfladderende condooms gevuld met mollige hartjes, voorbij denderende flesjes Coca-Cola, muterende rode bloedcellen en een karikaturale jood zijn slechts enkele spelers in het flitsende beeldbiotoop van kunstenaar Jordan Wolfson.’ Bent u daar nog? Hoe serieus wil je genomen worden? Als ik er wat langer over nadenk, vind ik het toch wel goed gevonden. Koddig, is het eerste woord dat bij me boven komt. Ben ik ontvankelijker voor een boodschap als ik er om glimlach? Je zou het zeggen.

donald

Karikaturale Jood

De animatie waar een gezicht met ‘typisch Joodse trekken’ allerlei zinnen uitspreekt, raakt me onaangenaam. Is dit geen antisemitisme? De manier waarop deze figuur wordt uitgebeeld heeft de trekken van een man zoals de Nazistische propagandamachine de Joden neerzette. Het zijn dus in de eerste plaats mijn associaties die mij hier parten spelen. Maar Wolfson weet dit ook, zo werd de Jood afgebeeld door een regime dat uit was op de uitroeiing van een volk. De zinnen die door verschillende stemmen worden uitgesproken hebben geen enkel verband met elkaar en en zijn op zich zonder inhoud. Ze zouden door ieder willekeurig figuur kunnen worden uitgesproken. De mimiek van het gelaat en de lippen lopen keurig synchroon met de tekst. Het is leuk om naar te kijken en verveelt niet snel, ondanks het eindeloos herhalen van een en dezelfde zin. De vreemde en onaangename associatie blijft.

jood1 jood2

De kreeftenscharen, beplakt met homo-erotische afbeeldingen, laat ik maar even voor wat ze zijn. We doen onze schoenen weer aan, een ervaring rijker.

About this entry