Gerookte tomaten

gerookte tomaten

‘Schikt het dat ik je nu bel?’

‘Ja, nou ja, ik sta tomaten te roken.’

Nu kook ik graag en heb best wat geprobeerd, maar tomaten roken, nee, dat nog niet.

‘Hoe doe je dat? heb je een recept?’

‘Nee, zo werk ik niet, ik probeer het gewoon uit. Ik wil tomatensoep met een rooksmaakje.’

Dat ga ik ook eens proberen.

Wat heb je nodig?

Een barbeque met een deksel en regelbare luchtstroom, zowel boven als onder.

Houtskool

Houtsnippers (appelhout) of rookmot, een kwartiertje gedrenkt in water (of wat wijn)

Anderhalve kilo rijpe tomaten (ik gebruikte pruimtomaten en trostomaten)

Rozemarijnblaadjes, gedroogd

Tijm

Chilivlokken

Olijfolie

Roosterpan met gaatjes in de bodem

Hoe ga je te werk?

Snij de tomaten in kwarten. Sprenkel over de ene helft tijm en chilivlokken en wat olijfolie (niet te veel), en over de andere helft rozemarijn en olijfolie.

Steek de barbeque aan met houtskool, laat een kwartiertje branden, totdat de houtskool grijs wordt. Knijp het gedrenkte hout of de mot uit en leg deze op de houtskool. Plaats daarop het rooster. Plaats daarop de pan waarop de partjes tomaat. Sluit het rooster aan de bovenkant bijna helemaal. Er ontstaat nu een flinke rookontwikkeling. Houd goed in de gaten dat het hout of de mot geen vlam vat. Gebruik een plantenspuit om de vlammen eventueel te doven. Na een kwartier even kijken of de tomaten al verkleurd zijn en al rokerig ruiken. Zorg dat ze niet te zacht worden. Ik rookte kleine uien mee, ook in kwarten gesneden. Zowel de tomaten als de uien waren gegaard door de hitte van de houtskool. Die avond kwamen vrienden eten. De tomaten vielen goed in de smaak. Ik had ze gecombineerd met een salade van rauwe venkel (met citroensap, pernod en olijfolie), couscous (met munt en platte peterselie) en kip, gemarineerd in een pasta van ingelegde citroen, paprikapoeder, olijfolie, korianderblad en knoflook. De smaken vormden een prachtige balans. Het dessert bestond uit zelfgemaakte baklava (met pijnboompitten, amandelen en walnoten, geparfumeerd met rozenwater0, vanille-ijs en verse vijgen.

Dankjewel, Bastetkookt, het was jouw idee!


About this entry