In memoriam Alice Grant

Holy_Trinity_Brompton-1

‘Willen jullie die Engelse dame naar Bilthoven brengen? Ze heeft er familie en daar wil ze naar toe.’ Daar stond ze, een vrouw met lichtblond stijl haar, net op de schouders. Grijsblauwe ogen, een lichte huid, de mondhoeken iets omlaag. Ze keek wat zuinig. ‘Wie is het?’ ‘Ze heet Alice Grant.’ We stelden ons aan haar voor en vertelden dat we haar graag naar Bilthoven zouden brengen. Het was voor ons nauwelijks om. We zetten haar af voor het huis van haar moeder en namen afscheid van haar. Alice Grant maakte deel uit van de groep Engelse medewerkers aan de eerste Nederlandse Alpha-conferentie in Houten. Ik was medewerker vanuit een van de betrokken organisaties, mijn vrouw was deelneemster. Onderweg had Alice verteld dat dit haar eerste bezoek aan haar moeder was nadat ze op 21-jarige leeftijd haar ouderlijk huis verliet. Deze Engelse dame, van standing, bleek een Nederlandse. Nadat ze was weggelopen kwam ze in Londen terecht. Ze vond werk. Binnen de kortste keren had ze haar eigen makelaardij en verwierf een aardig vermogen. Ze had een woning in First Street, Royal Borough of Kensington and Chelsea, achter Harrods, een chique wijk.

Alpha

In Londen maakt Alice kennis met het christelijk geloof doordat ze de Alpha-cursus volgt in Holy Trinity Brompton. Sinds ze gelooft is de kerk Holy Trinity Brompton haar thuis. Intussen raakt ze bekend met Donald Grant, uit Tomatin bij Inverness. Ze trouwen en ze krijgen een zoon, Patrick.  Alice kan moeilijk aarden in Schotland en verblijft vaak in Londen. Haar man kwam maar een keer in Londen. ‘Donnie isn’t keen on people.’

Tijdens een Alpha-conferentie in Londen verbleven mijn vrouw en ik bij haar in huis, in de First Street. Tijdens ons verblijf in haar huis -ze maakte de conferentie zelf ook mee- hebben we intens met elkaar opgetrokken en veel gedeeld. Alice kon het moeilijk verkroppen dat ze niet in het christelijk geloof was opgevoed. Ze had het idee een enorme inhaalslag te moeten maken. Het was een vrouw die alles wat ze deed met volle inzet deed. Over het arbeidsethos van de meeste Londenaren bijvoorbeeld was ze niet zo te spreken. Waar ze grote moeite mee had was dat haar zoon naar kostschool moest, wat de meeste Engelsen een beetje vreemd van haar vonden. Om haar pied-a-terre in Londen te kunnen handhaven had ze plannen om haar huis aan de First Street te verhuren en van de opbrengst een maisonette in de buurt te huren. In bedekte termen gaf ze aan ernstige zorgen te hebben over haar gezondheid. Eerder was ze genezen van kanker. We hebben haar leren kennen als een hartelijke en betrokken vrouw. Ik ben naderhand nog een aantal malen naar Londen geweest en heb haar nog een paar keer gesproken. Het contact verwaterde, jammer genoeg. Op een gegeven moment hebben we de correspondentie gestaakt.

Overleden

Tijdens een speurtocht op internet typte ik in een opwelling haar naam in en kreeg het volgende bericht te lezen:

GRANT, Alice Maria, died on February 24, 2007, at Inverbrough, Tomatin, aged 59. Dearly loved wife of Donald, devoted and much loved mother of Patrick, She rests in peace. Funeral private at her request.

Toen ik het las voelde ik het verdriet van gemis. Tegelijkertijd wist ik dat Alice inderdaad rust had gevonden. Een bewogen leven hier op aarde vond vervulling in een heerlijk leven in eeuwigheid. Want daar was ze ten volle van overtuigd. Mijn vrouw en ik beschouwen haar als een soort engel, iemand die ons pad kruiste op een moment dat we wel een engel konden gebruiken. Wat ik bijzonder vind is dat er dan niet iemand langs komt die perfect is en het voor de wind gaat. Ook iemand die zelf wonden draagt kan een ander helen. We zijn dankbaar voor het leven van Alice.

Schermafbeelding 2013-04-28 om 23.27.41

 

Reacties:

  • Jan-Maarten Goedhart Mooi geschreven, Johan! Zelf heb ik ook verschillende van zulke bijzondere mensen ontmoet rondom HTB en ook al is contact soms maar kort en voorbijgaand, het blijft waardevol dat hun pad het jouwe heeft gekruist…
  • Jennifer Wortel-Sutton dank je wel Johan, zij was een bemoediger

    Jan Bakker ‏@JanAlpha29 Apr

    @crossandlink Wat een bijzonder verhaal Johan. Ik herinner me haar heel goed. Vroeg me af hoe het haar was vergaan…

About this entry