Youp al gelezen?

‘Youp al gelezen? Kent u die uitdrukking, dames en heren? ‘Youp al gelezen?’

Zo zou dominee Gremdaat zijn gesproken column begonnen zijn. Zaterdag 3 november (2012) las ik het stukje van Youp van ’t Hek, de broer van Tom, anders weet u vast niet over wie ik het heb. Tom is is een voormalig Nederlands tophockeyer, die in zijn carrière 221 interlands (106 doelpunten) speelde. Nou, zijn broer, Youp dus, schijnt iets met humor te doen… Ik ontdekte onlangs zijn stukjes -die van Youp dus- op zaterdag in de NRC. Vreemd, ik lees die krant toch al even, maar zijn stukjes waren me nooit zo opgevallen. Er zijn mensen die beweren dat hij de best gelezen columnist van Nederland is. Nou ja! Ik heb ontdekt dat de stukjes van Youp wel handig zijn. Als ik het erg druk heb gehad, mis ik  nogal wat nieuws. Maar Youp biedt dan uitkomst: hij vat het kernachtig voor me samen in zijn stukje. En voorziet het van wat commentaar waardoor me duidelijk wordt of ik iets echt belangrijks heb gemist. Dat is zelden het geval. Tenminste, als ik Youp moet geloven.

Bril

Ik heb me afgevraagd hoe het Youp lukt om het (vele) nieuws te comprimeren in een -redelijk onbenullig- stukje. En ik ben er achter: het komt door zijn bril. Youp heeft het vast niet breed, want hij draagt zo’n ziekenfondsbrilletje. Hij moet wel slechtziend zijn. Ik stel me zo voor dat hij de ondertiteling aanzet bij de journaaluitzendingen en dan door zijn gebrekkige zicht niet toekomt aan de hele tekst. Tegen de tijd dat Marco Verhoef het weer doet, schrijft Youp nog wat over een olifantje in Amersfoort of een brandje in Emmen, het tweede of derde item van het journaal. Ongewild wordt het daardoor lekker compact. Zijn commentaar kan Youp dan in zijn eigen tempo schrijven. Nu ging het over Rutte II, het kabinet waaraan de nichtjes Rutte en Samson zo ijverig hebben zitten knutselen. Youp suggereert dat Ruttes brillenglazen ernstig beslagen moeten zijn geweest, want het pakt voor de graaiertjes onder ons wat minder goed uit. Blijkbaar weet Youp niet dat Rutte erg slecht is in rekenen.

Bram

Youp wijdt ook nog enkele zinnen aan ene Bram, een Amsterdamse advocaat. Ook die schijnt geen ster in rekenen te zijn, althans volgens de fiscus. Ik vermoed dat hij zijn vriendin iets te weinig huishoudgeld gaf, want Eva, zo heet ze, heeft het met hem gehad. Ze is weer terug in haar eigen flatje. Ik hoop toch zo dat Youp nog een grijpstuivertje verdient met die stukjes. Misschien kan er dan eens een andere bril af…

About this entry