Alles staat klaar voor een loopbaanadviesgesprek

Alles ligt klaar

De kaarten liggen op tafel, de doos met Muizenissen staat klaar, het Inspiratiespel is er. Er klinkt zacht klassieke muziek, de koffie staat in de startblokken. Alle ingrediënten voor een goed gesprek zijn voorhanden. Mijn cliënt komt er aan. Ik heb er zin in.

Beïnvloeden

In mijn persoonlijkheid zit veel van een Beïnvloeder. Ik doe niet liever dan mensen beïnvloeden, uit hun rust halen, uitdagen, aan het denken zetten, laten handelen. Wel doelgericht, niet voor ‘zomaar’. Het moet ergens toe leiden, in dit geval tot een nieuwe functie, een nieuwe werkplek. Die route wordt afgelegd in een tempo dat past bij de cliënt. Dat is niet altijd het tempo dat de cliënt zelf aangeeft…

Openen

Het lukt alleen als de cliënt zich voor mij opent. Ik kan niets doen als er geen vertrouwen wordt geschonken. Dat vertrouwen moet ik winnen en waarmaken, van het begin af aan. Daardoor zijn de gesprekken -van beide zijden- soms behoorlijk persoonlijk.

Compliment

Als een cliënt tegen me zegt: ‘Wat heb je een leuke baan!’ weet ik dat het goed zit…


About this entry