Een relatie met Jasper, of juist niet

‘…een soort ‘Emile’ dus.’

‘Er zijn mensen die besluiten om er geen probleem van te maken en dat lukt hen dus.’

‘Ja, maar dan moet ik mezelf dus toestaan verliefd te worden op een man.’

‘…het lukt hen om allerlei dingen te doen in het leven. Neem Jasper nou, is in Tanzania geweest voor zijn co-schap, heeft in Peru gezeten, China…’

‘Weet je dat ie zijn rijbewijs heeft, net zo lang als ik? Ja, dat denk je niet van hem.’

‘Nee, ja, hij heeft altijd wel geld. Maakt er dus geen probleem van wat zijn ouders er van vinden.’

‘Hij is wel volwassen, op heel veel terreinen, maar in relaties nul. Ik weet het niet, een man die geen ervaring heeft in relaties.’

‘Neem Iris en Charles, kennen elkaar een jaar, zijn nu al getrouwd!’

‘Dat ga ik dus nooit doen!’

‘Ze straalden wel op hun bruiloft.’

‘Iedereen straalt op zijn bruiloft.’

‘O, hallo, voor mij een koffie verkeerd en een cheesecake en wat wil jij?’

‘Een cappuccino met een schuimtaart.’

‘Ik weet het niet met Jasper.’

‘Je moet het gewoon doen. En geen ja maar.’

Twee jonge vrouwen in de rij voor de toonbank van De Veldkeuken. Ze staan achter me en bespreken hardop hun relatieperikelen. Nee, dat is niet waar, ze bespreken die van haar. De ander laat zich niet in haar kaarten kijken. Ik kan het niet laten om me even om te draaien om te zien wie er bij die stemmen horen. De een, die iets wil met Emile, of nee, juist niet, met Jasper.  Ze is klein, mollig, bebrild, niet knap, tikje brutaal. De ander is slank en heeft mooi lang krullend haar. Beiden zijn behoorlijk studentikoos. Voor in de twintig schat ik. Ik besta niet voor ze. Een oude man, vijftig plus, blauw jasje, Panama, komt niet voor in hun universum.

Vind ik er iets van? Laat ik de een Marloes noemen, die wat wil met Jasper (of juist niet), en de ander Heleen. Heeft Marloes een punt? Moet je eerst (veel) ervaring opdoen in relaties voor je je echt aan iemand geeft om er iets langdurigs mee te willen? En hoe lang duurt iets langdurigs tegenwoordig? Ik vind het geen wonder dat Marloes aarzelt. Een solide relatie wordt langzamerhand een zeldzaamheid. Ik snap dat solide relaties door hen als onwaarschijnlijk worden ingeschat. Marloes maakt een afweging. Ze weet dat ze bij een relatiebreuk schade oploopt. Emotionele schade. Het helen van zo’n wond kost tijd en energie. En het maakt het aangaan van een nieuwe relatie moeilijker. Je geeft je niet gemakkelijk opnieuw aan iemand. Heleen heeft gemakkelijk praten, het is niet haar Jasper, het is niet haar relatie. Ik ben niet brutaal genoeg om me er mee te bemoeien. Het zou ook ongepast zijn. Ik loop met mijn bestelling naar het terras. Een cappuccino, een espresso en twee appeltaart. Voor mijn lief en mij. ‘Wat kijk je tevreden?’ vraagt mijn lief. Ik vier in stilte onze solide relatie.

About this entry