Geit

We waren door onze koffievoorraad heen, dus kocht ik bij Brandmeesters twee pakjes nieuwe: Equito, full city +, en Afficionado, Italian roast. De bonen worden ter plekke voor me gemalen. En dat ruikt me toch lekker! De koffie is het lekkerst van vers gemalen bonen, want zuurstof is de grootste vijand van het aroma. De volgende morgen zei ik tegen mijn lief dat ik had gedroomd van een eigen koffiemolen om nog lekkerder koffie te drinken. Ze keek me glimlachend en hoofdschuddend aan en zei: ‘Geit.’ Ik wist genoeg.

Geit

Dat zit zo: er gaat een Joods verhaal over een rebbe in een Oost-Europese stad. Een arme schoenmaker kwam dagelijks klagen over de erbarmelijke omstandigheden waarin hij moest leven. ‘Rebbe, het is geen doen, mij vrouw en ik en onze twaalf kinderen in slechts één kamer, ik houd het niet langer uit!’ De rebbe werd het gejammer zat. Op een dag zei hij tegen de schoenmaker: ‘Neem een geit.’ ‘Een geit? Maar rebbe, dat is onmogelijk! Zo’n beest kan er niet bij, het stinkt en vreet overal aan.’ De rebbe hield streng vol en de schoenmaker deed wat hem werd opgedragen. Het gejammer van de schoenmaker werd elke dag erger. Hij wist zich geen raad. ‘Rebbe, dit is geen doen, die geit poept waar ze staat, het stinkt verschrikkelijk in ons huis, mijn vrouw wordt radeloos…’ Na veertien dagen zei de rebbe tegen de schoenmaker: ‘Doe die geit weg.’ De schoenmaker wist niet hoe snel hij het bevel van de rebbe moest opvolgen. De volgende morgen klopte hij bij de rebbe aan: ‘Oh rebbe, wat een zaligheid! Mijn vrouw en ik en onze twaalf kinderen, heerlijk is het in huis.’

Mijn lief deed me de suggestie om veertien dagen lang de goedkoopste supermarktkoffie te kopen en te drinken en dan weer naar Brandmeesters te gaan.

About this entry