Vlammen moeten we, vlammen zullen we!

Wie de column ‘Jouw leven als reclameheldin’ van Yvon de Reuver gelezen heeft begrijpt al een beetje wat ik bedoel. Het leven moet altijd overtrokken leuk en geweldig zijn. Moeders spelen gelukkig met hun kinderen in een perfect opgeruimd huis. Daarnaast hebben ze een veeleisende volledige baan, een afgetraind lijf van het sporten, alle verstand van een uitgebalanceerd menu voor het hele gezin, inclusief de kudde huisdieren. Ze koken zelf en iedereen vindt het reuze lekker. De mannen werken superhard, zijn altijd op pad met hun vrienden en tegelijkertijd bij hun gezin, met twee rechterhanden hun prachtige huis met megatuin nog mooier aan het maken, terwijl ze modieus gekleed gaan in een smetteloze outfit, ook als ze onder de auto liggen om even een krukasje te vervangen… Er is wel eens even een piepklein dipje, maar dat komt omdat ze die dag vergeten waren hun multipilletje te slikken. En je weet: dat is overal goed voor.

Saai

Er is geen dodelijker woord dan dat: saai. Je kunt beter doortrapt, slecht, meedogenloos, gemeen of achterbaks zijn. Of psychopaat, of geblondeerd politicus dan ‘saai’. Saai is al tientallen jaren uit. Toch komt er bij mij wel een vraag op: als je voorspelbaar, betrouwbaar en stabiel bent, en ook voorzichtig en zorgvuldig, ben je dan stiekem ook niet saai? Er zijn heel wat situaties denkbaar dat je die genoemde eigenschappen kunt waarderen. Voorbeeld: je zal maar een bank hebben die alles behalve saai is. ‘Meneer, mevrouw, we hebben geweldige dingen gedaan met uw spaarcentjes. We hebben er mee gespeculeerd, dat wilt u niet weten! Nee, het is er niet meer, maar wat een spanning, wat een lol! Het zou prettig zijn als u nog wat inlegt, kunnen we weer door!’

Relaties en saaiheid

‘Ik ben al jaren uitgekeken op zijn stropdas en zijn sokken. Nou eens een ander.’ Uw partner zal het niet waarderen (‘Had dat dan gezegd!’) en uw eventuele kroost ook niet. Nooit opgevallen, hoe conservatief kinderen zijn? Nee, zelf willen ze niet saai zijn, maar hun omgeving, die moet een zekere saaiheid in zich hebben. Voorbeeld: ‘Wat eten we?’ ‘Sugarsnaps.’ ‘Waaat? die ken ik niet!’ ‘Je hebt ze al eens op.’ ‘En lustte ik ze toen?’ ‘Ik geloof van wel.’ ‘OK dan.’

Avontuur

Geloof de reclame niet. Nee, zult u zeggen, wie gelooft de reclame nou? Je zal ze de kost geven. De boodschap sijpelt geniepig naar binnen. Het gaat niet om wat rechtstreeks gezegd wordt, dat is inderdaad droeve onzin. Het gaat om de reactie van de andere personages en om de lichaamstaal. Die non-verbale communicatie pakt u volkomen in. Naast seks is avontuur ook een goede verkooptruc in de reclame. En doordat het in overmaat aan allerlei reclame-uitingen wordt toegevoegd denken we nu met ons allen dat ons leven zo verschrikkelijk saai is, dat het eigenlijk onleefbaar is geworden. Geloof me, het is niet waar. ‘Nog wat gedaan in het weekend?’ ‘Was je weekend leuk?’ Soms doe ik niks in het weekend. De hele week al druk geweest, met leuk werk en leuke mensen. In het weekend even niets, heerlijk. Dus ik antwoord: ‘Nee, niks gedaan, lekker rustig.’ En zie die ander denken: wat saai. En dat is wat ik de volgende keer ga zeggen. Saai is het nieuwe leuk.


About this entry