column: ‘Wij houden van Poekie!’

‘Ik hou toch zo van m’n hondje! He, Poekiepoekie?’ Een tamelijk gezette man zit op een terras met zijn hondje op schoot. Het mopshondje stikt bijna in de omhelzing van het baasje. De oogjes puilen uit, ik hoor een raspende adem. Arm beest, uitgedost met zo’n potsierlijk dekje in een burberryruitje. En ook veel te dik natuurlijk! Een hijgende worst op pootjes. Ik denk niet dat ik er iets van moet zeggen, want dan is het baasje diep beledigd.

 Er wordt wat afgeleden in huisdierenland. Sommige rashonden verkeren permanent in ademnood. Of kunnen alleen met een keizersnee jongen krijgen.

Wat, u geeft het toe? Wat zegt u? Voor katten geldt het niet? Nee, dat denk ik ook. Katten zijn eigenzinnige dieren, die hun eigen gang gaan. We mogen voor ze zorgen, en ze laten het zich welgevallen, zo hoor ik kattenliefhebbers in aanbidding zeggen. Wat we ze al niet te eten geven! Blikjes voer met kalkoen, lam, tonijn, kip of konijn, niets is te dol. Tja, dan vertroetelt u uw kat wel, maar daar schieten de dieren in het blikje weinig mee op.

’t Valt me toch wel op dat het merendeel van de huisdieren een opgesloten leven leiden. Boomkikkertjes, maanvissen, witte muizen en kanaries, allemaal leven ze gekooid, achter glas of gaas.

 Mensen houden van dieren. We verwennen ze, en heus niet alleen op vier oktober. Met verbijstering bekijk ik het assortiment in de ‘petshop’. Zitten honden, katten, muizen en ratten echt te wachten op al die liflafjes, speeltjes, shampootjes, kleertjes –ja, u leest het goed- en andere frutsels?

 Geef het nou maar eerlijk toe: het zijn onze gevangenen. Geen vrijheid, geen keuze, niets van dat al. Wij zijn de baas. Homo sapiens staat boven aan de piramide. Wij doen met dieren naar dat het ons goeddunkt. Daar helpt geen Marianne Thieme aan. Daar kan geen leger animal cops iets aan doen. Sterker nog: ik vind dat hele idee van die animal cops een schaamlap[1].

Tranen met tuiten huilen we als onze knuffelorka Morgan wordt uitgezet. ‘’t Was toch ónze orka, niet?’[2] Om vervolgens op de markt even een harinkje te pakken. Diep verontwaardigd zijn we als in Korea hond op de menukaart staat. Om daarna als voorafje een portie verse oesters weg te werken. Ware helden vinden we die lui van Sea Shepherd. Even later smullen we van sushi met rauwe tonijn, heerlijk! Verrukt zijn we van zingende vogeltjes in het voorjaar. Tijdens de picknick in het zonnetje zetten we onze tanden in een lekker kippenboutje.

 Haring of kuit! Of u houdt van dieren en laat ze met rust, maar dan ook allemaal. Of u erkent dat u die lieve beestjes exploiteert. Als u er uit bent, belt u me dan even? Of nee, stuur maar een berichtje, per postduif.

En ik? Ik houd ook van dieren. Vooral op de BBQ.


[1] Kijk ons eens diervriendelijk zijn! We hebben zelfs een speciale politie tegen dierenleed!


About this entry