column: Ik ga op reis en ik neem mee…

-Waar is de lijst?

-Welke lijst?

-Die van de medicijnen.

-O, eens kijken… hier: pleisters, jodium…

-Daar moet nog zo’n zuigding bij, voor als je gestoken bent of gebeten door een wesp of een slang.

-Hebben we dat echt nodig?

-Je weet maar nooit! En die andere lijst, van de auto, heb je die?

-Ja, hier geloof ik, dit is ‘m, of nee, dit is de lijst met adressen en telefoonnummers.

-Die moet ik ook nog hebben. Staat de vriendin van mijn moeder erop?

-Hoe heet ze?

-Miep. Miep van de Velde.

-Martin, Marijn, Manon,…

-Laat mij maar. Hier, Miep. Wel een adres, geen telefoonnummer. Je zou toch alle gegevens verzamelen?

-Maar wat moet ik nou met het telefoonnummer van Miep? Ik dacht voor een kaartje of zo…

-Nee man! Stel, er gebeurt iets en mijn moeder is niet thuis, ze is bij Miep. Dan moet ik toch kunnen bellen?

-Nou, die kans is zo klein…

-Ja, klein. Maar niet uitgesloten, ha! Ik ben graag een beetje voorbereid als ik op reis ga.

-Ja, dat weet ik zo langzamerhand wel.

-Nou, zorg dan dat de dingen op orde zijn! Hoe moeilijk is dat?

-…

-En als mijn moeder nou eens niet goed wordt, wat dan? Dan bel ik, ze neemt niet op, ik in paniek, ‘Wat is er met mama!’ Dan kan ik Miep bellen en zeggen: ’Ma neemt niet op, er is toch niks ergs?’ Jij denkt daar niet aan, ik, ik moet ook overal aan denken. Meneer gaat totaal onvoorbereid op pad, op de bonnefooi.

-Nounou, jij overdrijft, zeg. Het hotel is geboekt, hier, de uitdraai!

-O ja, heb je die reserveventieldopjes al opgeschreven? Die kunnen ze zo van je auto jatten. En staat ‘nummerplaten vastlijmen’ er al op? Kijk, dat bedoel ik. En o, heb je al zo’n blaastest voor alcoholcontrole?

-Maar dat hoeft alleen in Frankrijk, lieverd.

-Nou, je kan niet weten!

-…

-Zonnebrand, aftersun, steriel gaas, pleisters, jodium, pincet, norit, neusdruppels, oordruppels, hoestdrank, keelpastilles, hé, er staat nog geen mitella op. ‘Mi te lla, zo.

-Schat, ik wil niet vervelend doen, maar is dit niet een beetje te?

-Hoor eens hier, Henk Verhagen, ik wil op vakantie zonder gezeik. Dus ik regel het een en ander. Dat jij een gemakzuchtig mannetje bent is al erg genoeg. Heb je het nummer van het dierenhotel al opgezocht?

-Maar Poekie gaat toch naar mijn zus?

-Ja, maar als je zus hem zat wordt of er gebeurt iets met je zus, dan kan hij toch naar het dierenhotel? jij snapt niks. Je moet dingen plannen. Onvoorzien komt in mijn woordenboek niet voor. Of het moet over jou gaan. Als ik voorzien had wat voor laks mannetje je was…

-Dan was je nooit aan me begonnen zeker.

-Huh?

-Ik zei wat.

-Ik was even bezig, zie je dat niet? Ik check even de lijstjes, is dat nou zo erg? Batterijen voor de camera, staan die er op? Hebben we daar een lijstje voor? Ik maak even een lijstje met lijstjes, anders vergeet ik het nog. O, hier staat ‘groene kaart’, is die nog geldig? Heb je hem wel vervangen?

-Zeg schat, ik weet het goed gemaakt: je gaat maar alleen, dat weekendje naar Knokke…


About this entry