Aubergines met feta

Mooie lange aubergines uit Italië. Ze lagen bij Lindenhoff Marché in Baambrugge. Mijn lief en ik zijn dol op aubergines. Er lag een kookboek open, juist op de bladzij met aubergines. Ik zag granaatappelpitten en een witte saus van Griekse yoghurt. De keus was snel gemaakt. Dat wilde ik wel eens maken. Exact dezelfde foto kwam ik tegen op internet, het recept erbij. Het bleek van niet de eerste de beste:

Wat heb ik in huis gehaald?

2 lange aubergines

een pakje Griekse feta (je hebt de helft nodig)

een pot Griekse yoghurt

een teentje knoflook

sap en geraspte schil van een halve citroen

olijfolie

grof zeezout (liefst gerookt!)

chilivlokken

granaatappelpitten van een hele granaatappel

bosje platte peterselie

paar takjes verse tijm

Ras el hanout

Bereiden

Zet de oven aan (230 graden C.). Snijd de aubergines in de lengte door, maak in de lengte drie inkepingen. Snij in een schuine hoek ook inkepingen, zodat een ruitpatroon ontstaat. Steek niet door de schil heen. Maak in een kommetje een mengsel van olijfolie, chilivlokken, knoflook uit de knijper en  zeezout. Kwast hier de aubergines royaal mee in. Ris de blaadjes van vier takjes tijm over de aubergines. Leg ze in een schaal in de oven, ongeveer 30 minuten. Probeer even of ze zacht en gaar zijn.

Maak een mengsel van twee forse lepels Griekse yoghurt, citroensap, ras el hanout (een theelepel). Verdeel de citroenrasp over de aubergines. Smeer het yoghurtmengsel erover. Snij de feta in dunne plakjes, leg die op de aubergines. Zet ze nog tien minuten in de oven. Leg ze daarna op een mooi bord, bestrooi ze rijkelijk met de granaatappelpitten en fijngesneden peterselie. Daarop nog een scheut goede olijfolie. Lekker met een koele Sancerre.


About this entry