Rouelle blanche, Le Pic

Daar lag ie, bij Lindenhoff Marché, een klein rond geitenkaasje met een gat in het midden. ‘Wilt u een zachte?’ ‘Ja, ik wil een zachte.’ Mooi rijp, nauwelijks te hanteren. Ik neem nog een stukje Heukäse mee, ook lekker. Als een kind zo blij, met een mooi kaasje huiswaarts. Een zacht geitenkaasje, het deeg vloeit als honing als ik hem aansnijd, de kleur is die van room. En de smaak, ja, je wilt toch niet dat ik de smaak in woorden vang? Onbegonnen werk.

Maar er is veel meer te koop bij Lindenhoff. Ik heb ook dry aged vlees meegenomen, sukadelappen om te stoven. Het ziet er niet uit, grote bakken met bruin vlees. Verderop hangen kwart koeien te rijpen. Het is van het Gasconne rund, mooi gemarmerd vlees. Het wordt ter plekke voor me afgesneden. Ik neem ook nog runderbraadworstjes mee, niet van die helrode dingen, meer grijsbruin, wat grover mengsel. Wijn en groente (ronde aubergines) en fruit (bloedsinaasappelen) gaan ook mee. Ik heb het hier maar even bij gelaten. Thuis liggen de ingrediënten te wachten voor een bouillabaisse. Dan moet het vlees nog gestoofd en er moet ook nog gewerkt worden. Een mens kan niet alles, ook al zou hij het willen…


About this entry