Stoof à la manière de Jean

Afgelopen week reed ik van Dirksland naar Veenendaal. De routeplanner leidde me langs knooppunt Deil. Vlak daarbij ligt Heerlijkheid Mariënwaerdt. Ik sloeg even af om in de winkel wat kaas en vlees te kopen. Heerlijkheid Mariënwaerdt verkoopt vlees van het Aberdeen-Angusrund. Ik nam wat riblappen mee. Thuis maakte ik daar een stoof van.

Wat heb je nodig?

Een kleine kilo riblappen in dobbels gesneden;

Een fles rode wijn. Ik heb goede resultaten met Chianti.;

Twee uien, gesnipperd;

Twee tenen knoflook, uit de pers;

Een theelepel tamarindepasta;

Twee blaadjes laurier;

een halve theelepel tijm;

Zwarte peper uit de molen;

Grof zeezout;

Twee plakken ontbijtkoek met vruchten, in dobbels.

Olijfolie, roomboter en ganzenvet in gelijke delen.

Bereiden:

Smelt de boter en het ganzenvet in de olie in een braadpan met dikke bodem. Als het braadvet op temperatuur is de uien laten kleuren met de knoflook, de laurierbladeren en de tijm. Daarna het vlees toevoegen en de tamarindepasta en op hoog vuur aanbraden. Daarna mag de fles wijn erbij en de ontbijtkoek. Breng het geheel op temperatuur en zet het op het sudderpitje. Daar kan het drie kwartier zachtjes pruttelen. Lekker met een preischotel, waarop aardappelpuree.

About this entry