Bouillabaisse

Als ik langs de viskraam op de markt loop kijk ik altijd of er nog wat nieuws ligt aan vis of schelpdieren. Vandaag had ik zin in bouillabaisse. Ik kocht verschillende soorten vis (dit keer zalm, zeewolf en kabeljauw), Hollandse garnalen en mosselen. Er zijn talloze recepten van bouillabaisse, dus ik kan lekker m’n gang gaan!

Wat heb ik gebruikt?

1 pot visfond

1 pot garnalenfumet

2 uien, gesnipperd

2 paprika’s (rood en geel) gestoofd, ontveld en in stukjes

4 tenen knoflook, fijngehakt

1 rode peper, ontdaan van zaadjes, in reepjes

twee theelepels gerookte paprikapoeder (scherp)

plukje saffraan

1 kilo vis, verschillende soorten, liefst gefileerd, in blokken

100 gram Hollandse garnalen

150 gram gekookte mosselen

blikje tomtenpuree

pak passata

500 gram rijpe kerstomaatjes (liefst amor)

olijfolie

Bereiding

Leg in een koekenpan de repen paprika in wat olijfolie en laat zo’n 20 minuten op heel laag vuur zweten. Fruit in een (koeken)pan met dikke bodem de uien, knoflook en peper tot ze behoorlijk gaan kleuren. Voeg de pimenton toe. Voeg de saffraan toe. Hoe langer je de peper en pimenton bakt, hoe scherper de bouillabaisse. Haal de paprika uit de pan, ontvel en snij in stukken.

Voeg de vis, garnalen en mosselen toe, schep om en bak voorzichtig even mee. Draai het gas uit. Doe in een flinke soeppan de visfond en garnalenfumet. Voeg de passata en de tomatenpuree toe en roer het goed door. Voeg nu de vis, uien en knoflook uit de koekenpan toe. Daarna de kerstomaatjes en de stukjes paprika. Breng het geheel tegen de kook aan. Controleer of de vis net gaar is. Dien heet op met Libanees brood.

Variatie: bak met de uien, knoflook en rode peper ook twee theelepels venkelzaad mee. Geeft een lekker twist als je op zo’n zaadje bijt…


About this entry