Zaterdag 1 oktober 2011

In mijn t-shirt fiets ik naar het Broodlokaal. Het is al oktober! ‘Een stokbrood en drie croissants, graag’. Na het ontbijt met mijn lief ga ik op weg naar Amelisweerd. Aan de oever zit iemand te vissen, even verderop trekt een stel hun kano uit het water. De zon verwarmt mijn rug terwijl ik op de brug loop. Voor de Veldkeuken zitten mensen al aan de koffie. Oud-Amelisweerd staat in de steigers. Ik ben benieuwd of we als het klaar is eindelijk naar binnen kunnen. De brug achter het huis is weer open. Afgelopen maanden zijn de bruggenhoofden opnieuw opgebouwd. Er is nu een nieuw hardhouten brugdek. De reling staat nog in de grondverf. Bij de Amelis’ hof is het een drukte van belang. Ze zijn de hele maand oktober nog open. De herfst heeft nog veel te bieden. Ik sla maar even in: andijvie, tomaten, prei, appels, lollo rosso, rode pepers, spitskool, courgettes. Met volle tassen op weg naar huis. Tijdens de lunch op het terras -op het zuiden, lekker in de zon- wijst mijn lief me op een Atalanta die boven het gras dartelt. Het is toch herfst? Na de lunch pluk ik de wijnrank leeg. De druiven worden gewassen en opgezet met suiker. Na een halfuurtje pruttelen is het sap er wel uit getrokken en zeef ik de massa. De gelei gaat in weckpotten, die ik kort steriliseer in de hogedrukpan. Het wordt tijd voor een moment van bezinning. ‘Religie voor atheîsten‘ van Alain de Botton ligt al een poosje klaar om gelezen te worden. Ik ben er al in begonnen, maar het waren steeds van die vluchtige momenten. Nu moet er maar eens een fors stuk gelezen worden. U hoort nog van me…

About this entry