‘Hulde der koloniën’

Hulde der koloniën

Ophef over enkele afbeeldingen op de Gouden Koets. Het is nu 2011, de Gouden Koets is van 1898, althans, toen is hij in gebruik genomen. Ik kan me niet herinneren of er al eerder ophef ontstaan is over de gewraakte afbeeldingen. Interessant is het wel. Want wat moeten we doen? Hoe aanstootgevend zijn die afbeeldingen eigenlijk? En zijn er in Nederland nog meer aanstootgevende uitingen die we zouden moeten corrigeren?

Albert Memorial

Tegenover de Royal Albert Hall in Londen bevindt zich een gedenkteken ter herinnering aan Albert, de gemaal van koningin Victioria. Een gouden beeltenis van Albert zit op een zetel onder een spits neogotisch dak. Op de vier hoeken van dat bouwsel bevinden zich vier marmeren beeldengroepen die Europa, Amerika, Azië en Afrika voorstellen. Niet onaardig in hun soort, maar sommige Nederlandse politici zouden ze schielijk verplaatst willen zien naar het British Museum.

Laat ze maar zitten

Prinsjesdag krijgt een bijzonder tintje als we zo nu en dan wat schaamrood op de kaken krijgen als we ons herinneren hoe ‘dit heldenvolk’ zich in het verleden ten opzichte van andere volken heeft gedragen. Ik weet ook nog wel een alternatief. Ik snap de beweegredenen van politici wel om hierin een gebaar te maken. Maar het is me te politiek correct. We zijn heel goed in staat om deze afbeeldingen in hun context te begrijpen.

-Papa, wat doen die bruine mensen op de koets van de koningin?

-Goed dat je het vraagt: Meer dan 100 jaar geleden waren we hier in Nederland zo gek dat we dachten dat witte mensen een stuk beter waren dan zwarte of bruine.

-Dat meen je niet!

-Toch wel.

-Nou, daar heb ik geen last meer van!

Ik hoop dat de conversatie zo ongeveer gaat verlopen.


About this entry