Parket

Prachtig ligt ie er weer bij, de vloer. Hier en daar bloost het berkenhout roze, zoals in het begin. Na een dikke twintig jaar was het hoog tijd. Schuren, eerst grof, dan fijn, tot alle lak er af is, tot op het hout. Alle stof verwijderen en nog eens schuren, alle gemiste plekjes. Dan lakken, weer opschuren, weer lakken en opschuren en dan tenslotte de derde laag lak. Jammer vond ik het om de vloer te lakken. Het berkenhout heeft alle kleuren in tere nuances, wit, lichtgeel, bleekroze, hier en daar bruin, met diepbruine noesten. Op onverwachte plekken draaien de nerven weg. Onrustig hout is het, net als de boom zelf. Een berk is nooit stil. Altijd fluistert het blad. Zelfs ’s winters slijpen de twijgen langs elkaar. Als de rijp uit de takken smelt tikken de druppels op de grond.

We kozen indertijd voor Scandinavisch berken, breedstrook. Veel meer dan toen realiseer ik me dat er bomen voor zijn gekapt en verzaagd. Waar hebben ze gestaan? Hoe oud waren ze toen ze kaprijp werden bevonden? Stonden ze dicht opeen of juist wat verder uit elkaar? Ging een heel perceel in een keer tegen de vlakte? Hier en daar zitten stevige noesten. Dat duidt op zijtakken. Er was dus ruimte om te vertakken. Heeft er wild tussen de stammen geleefd? Vogels zijn doorgaans niet gek op berken. Berken in Scandinavië hebben korte zomers en lange winters. Ze groeien langzaam en vormen compact en taai hout. De hardheid nadert die van eiken, maar door de lichte kleur oogt het hout kwetsbaarder. Ik ben blij dat niet alle sporen van twintig jaar bewoning verdwenen zijn. Het is een doorleefde vloer gebleven.

Bij heel wat mensen die ik ken heeft hun parketvloer de twintig jaar niet gehaald. Allang vervangen door een andere vloer, soms zelf door kunststof laminaat, bedrieglijk lijkend op echt hout. Ik vind het een vorm van respect om deze vloer zo lang mogelijk in conditie te houden. Deze bomen hebben niet voor niets gegroeid.

Mijn oudste zoon en ik hebben zelfs een beukenhouten parketvloer een tweede leven gegund in zijn studentenflat. Het is dat we die weer kaal moesten opleveren, anders had die vloer er nog gelegen. Opnieuw verhuizen was geen optie.

Als ik opnieuw een parketvloer moest kiezen, zou het weer een vloer worden van Scandinavisch berken.


About this entry