Parelgort

Gerst was vroeger armeluiskost. Tarwe was veel chiquer. Maar gerst maakt een come back. In Frankrijk kocht ik pakjes parelgort. Meestal wordt het gebuikt om de soep op te leuken. Mij leek het een prima basis voor een soort pilav. Ik combineer het met risottorijst. Het viel bij mijn oudste zoon en mijn lief behoorlijk in de smaak. Voor drie personen (met gezonde trek).

150 gram parelgort

150 gram risottorijst

300 gram biefstuk aan reepjes

1,2 liter bouillon (rund, of fond, mag ook), tegen de kook houden

3 of 4 sjalotten, gesnipperd

150 gram pomodori dolce (halfgedroogde tomaatjes)

4 tenen knoflook, fijn gesneden

takje tijm (of kleine theelepel gedroogd)

theelepel rozemarijn

zwarte peper

zeezout

klein bakje crème fraîche

olijfolie

50 gram roomboter

Bereiding

Verhit de olijfolie en de boter in een pan met dikke bodem, laat de boter bruisen. Bak de sjalotten tot ze ietsje kleuren, voeg dan de knoflook toe. Na een minuutje de rijst en de gort. Op stevig vuur voortdurend omscheppen. De korrels mogen zelfs een beetje kleuren, maar pas op voor de knoflook en de sjalotten. Voeg dan twee soeplepels bouillon toe en blijf regelmatig roeren. Blijf bouillon toevoegen en roeren tot alle bouillon op is. Dat duurt ongeveer 20 – 25 minuten. Verhit in een koekenpan olijfolie. Schroei hierin de biefstukreepjes dicht en haal ze uit de pan. Zet even apart. Als de gort en rijst goed zijn (gaar met een bite) toevoegen: de crème fraîche, de pomodori dolce en de biefstukreepjes. Schep alles door elkaar op hoog vuur en dien onmiddellijk op. Erbij een schaal kerstomaatjes en een knapperige sla.

About this entry