De Levant

Het komt doordat mijn lief in Israël is geweest. Ze kwam thuis met enthousiaste verhalen over hummus, fatouche, falaffel, tabouleh en meer lekkers. Ik was een en al oor, dat begrijp je. We verzamelen nu recepten van de dingen die ze gegeten heeft. Haar gids was een Israëlische die allerlei authentieke tentjes opzocht waar geluncht werd. Niet iedereen in het reisgezelschap vond dat leuk, maar mijn lief wel!

Dat koop je bij de Turk

Al zoekend stuitte ik op het boekje ‘Dat koop je bij de Turk’ van Marianne Meijerink. Een informatief boekje dat uitleg geeft over de voedingsmiddelen die te koop zijn in het allochtone buurtwinkeltje. Ik ben direct aan de slag gegaan en heb al het een en ander ingeslagen. Er staat nu een kip in de oven die gekruid is met Za’atar. Dat is een kruidenmengsel dat van streek tot streek verschilt (wat zeg ik, per huishouden), maar in ieder geval sumak, tijm en sesamzaad bevat. Ik gebruik het meestal om te koken, maar je kunt het ook op reeds bereid voedsel strooien. De komende weken ga ik lekker het een en ander uitproberen.

About this entry