Fusilli met gerookte zalm en tomatensaus

Wat eten we? Dagelijkse vraag hier in huis en meestal niet gesteld door de kok. Nadat ik het gerecht genoemd heb komt er steevast een reactie. ‘Bah’ of ‘Lekker’ of ‘Hebben we dat al eens op?’ ‘Ja’. ‘Vond ik het toen lekker?’ Dat weet ik natuurlijk niet altijd. Wat we vandaag eten heeft alles te maken met wat er op dat moment in huis is. Nu is er bijvoorbeeld gerookte zalm. Er is altijd pasta en er zijn ook altijd tomaten in blik. Het wordt dus: fusilli met gerookte zalm en tomatensaus. Eerlijk gezegd moet ik even wennen aan de combinatie van gerookte zalm en tomatensaus, maar het lijkt me wel. Wat heb je nodig?

200 gram gerookte zalm, in reepjes

500 gram fusilli

2 blikken tomatenblokjes

2 sjalotjes, fijn gesnipperd

1 dl room

olijfolie

zeezout

zwarte peper

1 dl wodka

1 dl pernod

Bereiden:

Fruit de sjalotjes in olijfolie, vijf minuten. Voeg dan de wodka en de pernod toe, laat de alcohol verdampen. Voeg dan de blikken tomatenblokjes toe. Laat de saus koken en indikken. Snijd de zalm in reepjes. Kook de pasta beetgaar. Voeg de room en de zalm aan de saus toe, roer en warm goed door. Ik heb het dit maal apart geserveerd. Mijn lief vond het heel lekker!

De pernod doet het goed met de zalm, dat vleugje anijs tegen die zoute rooksmaak. de tomaat is mooi  zacht door de wodka.


About this entry