Pipe rigate con zucchine e pancetta

Een heerlijk gerecht, zeker voor dat half winterse weer waar we nu mee te maken hebben. De pancetta geeft met zijn kruidige smaak mooi pit aan de romige inbreng van de zucchine. Mijn lief was er zeer over te spreken! En dat doet me goed, dat snap je. Ik koop de pancetta vrijwel altijd op de markt, bij de Italiaanse kraam. Hij snijdt ze op de door mij gewenste dikte. Soms koop ik een dikke plak, van zo’n anderhalf ons. Die snijdt ik dan aan dunne reepjes. Nu wilde ik plakken van een milimeter ongeveer, die ik aan grove repen sneed.

Wat heb je nodig? (voor 4 personen)

500 gram pipe rigate

3 zucchine

200 gram pancetta, niet te dunne plakken aan repen gesneden

4 tenen knoflook, fijn gesneden

olijfolie

50 gram roomboter

250 ml. créme fraîche

zwarte peper

grof zeezout

parmezaanse kaas, grof geraspt

Bereiden:

Schil de zucchine, snijdt ze in plakjes van een halve centimeter. Verhit de boter en twee eetlepels olijfolie in de pan. Als het goed heet is, bak dan de plakjes zucchine tot ze lichtbruin gaan kleuren, ongeveer een minuut of acht. Blijf omscheppen. Voeg de knoflook toe, bak deze vijf minuten mee.Voeg dan de pancetta toe en bak deze ook mee. Voeg op het laatst de créme fraîche toe en warm alles goed door. Op smaak brengen met peter en zout. Je hebt ondertussen de pasta beetgaar gekookt en afgegoten. Meng de zucchini en de pasta en serveer direct. Parmezaanse kaas erbij. Lekker met botersla en kerstomaatjes.


About this entry