Pearltrees en Dropbox

Pearltrees

Wat is dat nu weer? Ik geloof dat ik het tegen kwam bij iemand op Facebook. Nieuwsgierig als ik ben moet ik dan direct weten wat het is. Het leek een beetje op de clouds die je nu op LinkedIn en Facebook kunt maken zodat je weet hoe je netwerken in elkaar zitten. Nuttig, nou ja, een beetje nuttig. Maar Pearltrees is toch iets heel anders: “Pearltrees is the social curation community. It lets you discover, organize and share the stuff you like on the web.” Kijk, bij You Tube heb ik mijn favorieten en in de bladwijzers van diverse browsers heb ik favorieten, gerangschikt naar interesseveld. Maar ik zie ze niet. Het zijn pull down-menu’s en dat werkt niet zo goed bij mij. Pearltrees werkt bij mij wel. Het is een soort mindmappen. Alles wat ik tegenkom op het web aan interessante sites kan ik hier kwijt in voor mij inzichtelijke verbanden. Ik denk dat dit een heel nuttig speeltje wordt…

DROPBOX

Laatst kwam ik weer een ander nuttig dingetje tegen: Dropbox. Het is erg simpel: je maakt een account aan en dan heb je op het wereldwijde web voortaan een plek waar je je digitale spullen in kan stoppen en ze overal waar je maar toegang hebt (smartphone, laptop, thuis, werk, openbare computer) weer op kunt diepen. Gemakkelijk als je werkt aan een bepaald document, als je foto’s wilt bekijken of invoegen, als je machientje vastloopt of gestolen is -om maar wat onheil te noemen. Je begint met 2 GB, maar verdient er door het door te vertellen en met anderen te delen wel tot 8 GB bij. Je kunt er ook ruimte bijkopen.

Share it!

Het zijn aardige hulpmiddelen voor mij persoonlijk, maar ze winnen aan waarde doordat ik de inhoud kan delen met anderen. Ik kan mensen uitnodigen om in mijn pearltrees en dropbox te grasduinen. Zo kan ik eenvoudig materialen van welke aard dan ook aan anderen beschikbaar stellen en andersom. Toegevoegde waarde, lijkt me, en al iets van web 3.0. En minder privacy, dat ook. Ik kan niet veel meer verbergen, maar ik heb ook niet veel te verbergen.

Big Brother

Je ziet het nu in Egypte, Facebook en mobiel telefoonverkeer worden door de overheid verhinderd om massa’s in bedwang te houden. China is al heel lang een voorbeeld van een overheid met een restrictief internetbeleid. Berichtgeving over Egypte wordt daar sterk gefilterd. Hoe meer jij en ik toevertrouwen aan het wereldwijde web, hoe kwetsbaarder we worden. Niet alleen machthebbers kunnen een bedreiging zijn, ook onze honger naar elektriciteit is een factor van belang. Dat moet ik me wel realiseren…

About this entry