Involtini alle parmigiano-reggiano e salvia

Dat vind ik nou leuk: gevuld vlees. Involtini, opgerolde lapjes met een vulling van… bedenk maar wat. Ik heb mooie stukken varkensfilet aan plakken gesneden. Omdat filet een zachte smaak heeft wilde ik daar wat pit aan toevoegen. Door een combinatie van Parmezaanse kaas en saliebladen kreeg ik een mooie mix van hartig en ‘zoet’. Voor ik de kaas en de salie in het lapje rolde heb ik het bestreken met droge vermouth. Het vlees combineert goed met kerstomaatjes met knoflook uit de oven en een stevige pasta. Eventueel bereid met salieboter. Moet je wel van salie houden…

Bereiding

De bereiding is simpel. Leg het stuk filet een poosje in de vriezer om op te stijven (niet invriezen). Neem het na een uur uit de vriezer en snij met een scherp mes plakken van een centimeter. Leg de plak op de snijplank, bestrijk deze met vermouth, leg daarop stevige schilfers Parmezaanse kaas (ik schaaf het zelf), en daarop twee of drie saliebladen. Wat zwarte peper uit de molen erbij. Rol de plak stevig op en bind dicht met twee eindjes keukentouw. Verhit olijfolie in een royale pan. Zorg dat het vlees op kamertemperatuur is. Als de olie heet is de rolletjes ruim van elkaar in de pan leggen. Even wachten tot het vlees aan de onderkant goed is dichtgeschroeid, dan de rolletjes keren. Ik doe dat door de pan te schudden. Zorg dat ze mooi rondom bruinen. Vuur temperen. Na 8 minuten even kijken of het vlees gaar is. Braad ze niet te lang: het vlees wordt droog en de kaas smelt eruit.


About this entry