Pasta!

Een verse pasta met een saus die past bij dit dooiweer. Daar had ik nu eens zin in, lekkere verse pasta maken. Van gries van harde tarwe, eieren, saffraanpoeder, olijfolie (met een vleugje basilicum) maak je in een handomdraai een stevig deeg. Met de pastamolen maakten mijn jongste zoon en ik lange vellen, lekker dun, stand 7. Die draaiden we met de molen in repen en hingen we te drogen op stokken.

Ondertussen maakte ik twee sauzen, want de boyz believen geen zalm.

Zalm

Van 2 ons gerookte zalm (Schotse), uien, knoflook, rode peper, tijm en wodka maakte ik een saus die heerlijk rokerig smaakte. Een stevige smaak, die een goed tegenwicht biedt tegen de druilerige dooi. De peper geeft de zalm een boost, de wodka haalt de scherpste kantjes eraf, en geeft een licht zoetje aan de saus. Bij saus moet je niet denken aan een gladde massa: het zijn snippers zalm waar de uien-, knoflook- en pepersnippers aan kleven, met wat kookvocht.

Pancetta

De andere saus was gemaakt van pancetta, knapperig gebakken. Daaraan toegevoegd uien, een snuf chilivlokken, tomaten, en een scheut passata. Het geheel wat in laten koken. Pancetta heeft een onnavolgbare smaak; kruidig en pittig, maar niet overheersend. Ik vind de geur van pancetta onmiskenbaar. Ik had (over)rijpe tomaten (een gelukje in de winter), die goed tot hun recht kwamen in deze saus. De chilivlokken zorgden voor een bite.

Zelfgemaakte  pasta

Waardoor het me beter smaakt weet ik niet. De pasta is veerkrachtiger en heeft een vollere smaak. Hoewel het een stevige bite heeft is het toch soepel. Voor mij wint het het van verse pasta uit de supermarkt. Ik koop liever goede gedroogde pasta dan verse in een supermarkt. Bij een winkel als Bigoli of La Collina ligt dat weer anders. Het is even werk, maar toch vrij simpel te maken. De toegevoegde saffraan gaf de pasta een intens gele kleur, met hier en daar een oranje veegje. Door de vellen even te laten drogen op theedoeken worden de slierten wat steviger en kleven ze niet aan elkaar.


About this entry