Kaasfondue

Kaas

Mijn lief is gek op kaasfondue. Ik niet minder… We wilden een Franse fondue, met Beauvais, Abondance en Compté. Maar de kaaswinkel had die niet op voorraad. Het werd dus een Zwitserse. Natuurlijk met Emmental, Gruyère, Appenzeller en… Vacherin Fribourgeois. Die laatste is bijzonder geurig en geeft een mooi aroma aan de fondue. Andere klanten werden direct belangstellend. Dat wilden ze ook wel eens proberen. De Vacherin Fribourgeois is ook te gebruiken als raclettekaas.

Stokbrood

Bij het Broodlokaal haalde ik het stokbrood: dat heeft een krakende korst en lekker stevig kruim.

Wijn

Ik maak de fondue met Vin de Savoie, Domaine l’ Idylle, van de vignerons Tiollier uit Cruet. Dit was een Vieille Vigne uit 2007. Dat betekent dat de wijn van oude stokken komt. Het maakt de wijn dieper van smaak. Dat mag wel met dit soort kazen…

Mijn dochter wilde het graag klaarmaken. Teentje knoflook cruchen en de pan mee insmeren, wijn verwarmen, kaas smelten, peper, scheutje limoensap, eventueel binden met wat maismeel.


About this entry