‘Ik weet niet hoe ik het aan moet pakken’

Het inspiratiespel vind ik een welkom hulpmiddel in het coachingstraject. Het brengt mijn kandidaat en mij soms onverwacht nieuwe informatie of formuleert scherper wat we beiden al vermoeden. Momenteel begeleid ik iemand die alles in huis heeft. Scherp, briljant, sociaal zeer behendig, met een groot aantal ontwikkelbare competenties. Ze weet ook wel wat ze wil. Maar nog beter wat ze niet wil. In ieder geval wil ze weg uit haar huidige situatie omdat die te weinig perspectief biedt en geen uitdagingen meer in zich heeft. Als ik haar werkgever was wist ik het wel: die wil ik niet kwijt. Soms zijn werkgevers en organisaties behoorlijk blind…

Toch lukt het mijn kandidaat niet om van haar plek te komen. Omdat ze niet weet hoe ze het moet aanpakken. Aan mij de taak om beweging en ruimte te creëren. Omdat het een relatief kort traject is moet er snel gehandeld en moet mijn kandidaat het zo snel mogelijk zonder mij kunnen stellen. In de eerste plaats wijs ik haar er op om haar netwerk uit te breiden en veel beter te benutten. Daarnaast maak ik haar duidelijk dat ze zichtbaar moet worden in haar netwerk door te excelleren. Daar gaan we nu aan werken. Door een aantal tests is haar al duidelijk in welke richting we het gaan zoeken. Nu val je pas op door concrete feiten. Wat zijn jouw wapenfeiten en hoe presenteer je die? En zijn je wapenfeiten uniek?

Werk aan de winkel!


About this entry