Houdt rechts niet van het verleden en het heden?

Twee berichten in de krant troffen me. Ik breng ze met elkaar in verband. Het Nationaal Historisch Museum krijgt voorlopig geen eigen gebouw, niet in Arnhem en niet in Soestdijk. De staatssecretaris Halbe Zijlstra moet bezuinigen en dit museum is een van de slachtoffers. Het tweede bericht meldde dat PVVers niet naar actualiteitenprogramma’s kijken, ook niet die van Powned en van WNL. Dat gaf me te denken. Waarom wil rechts Nederland niet herinnerd worden aan ons nationaal verleden en waarom kijkt rechts Nederland weg van ons nationaal heden? Staan beiden hen niet aan? Is er iets (gebeurd) waarvoor ze zich schamen? Emil Roemer vroeg zich hardop af of ons nationaal verleden een linkse hobby was. Ik vind het ook opmerkelijk.

Flauw

Ik vind het ontzettend flauw van mezelf om deze vermeende ‘afkeer’ van heden en verleden af te wentelen op rechts. Het besluit om te bezuinigen is volgens mij nog genomen door het kabinet Balkenende. De huidige staatssecretaris kan er natuurlijk op terugkomen, maar hij moet sowieso bezuinigen. Dus laat ik het -veel eerlijker- maar breder trekken. We hebben allemaal moeite met het verleden en het heden. Wellicht zijn er dingen gebeurd en dingen aan de hand waar we het liever niet over willen hebben.

Schaamte

Duitsland schaamt zich op dit moment voor de veel minder onschuldige rol die de ambetenarij in de Nazi-tijd heeft gespeeld dan aanvankelijk werd aangenomen. In Rusland wordt het werk van Solzjenitsyn, ‘Goelag-archipel‘, verplichte kost op de middelbare school. Dat is slikken voor de Duitsers en de Russen, want het zijn niet de fraaiste bladzijden uit hun nationale geschiedenisboeken. Ik heb er wel respect voor dat ze hun verleden recht in de ogen durven kijken. Zouden we ook eens moeten doen.

Soestdijk

Ik zag het al voor me: de beide vleugels van het paleis ingericht met eigen thema’s. De vleugel van Juliana met ons roemruchte verleden, met veel Oranje en veel heldendaden. Een vleugel om trots op te zijn. Ik zou de buitenkant stevig in de verf zetten, met veel wit en goud. De vleugel van Bernhard zou ik daarentegen zwart schilderen, met rode accenten want daarin is ons donkere verleden te vinden. Alles waar we ons voor schamen wordt daar eerlijk en onverbloemd getoond en verduidelijkt. Het midden van het paleis is dan de juiste plek om het evenwicht te vinden. Daar zetelt de allerjongste geschiedenis, daar vindt de discussie nog volop plaats. Daar mogen anderen ook zeggen en tonen wat ze van ons vinden. Want je geschiedenis is nooit van jou alleen. Het zou een moedig museum worden. Ik vermoed dat Soestdijk te klein is. Daarom is er ook een ondergronds deel, dat gebouwd wordt zodra er weer geld is. We trekken de architect aan die het Louvre heeft voorzien van zijn glazen piramide. Voor ons mag hij, voor het paleis, een grote glazen dijk bouwen, met aan de ene kant een waterpartij en aan de andere kant (laag) land. En tegen de dijk staat een sculptuur. Van Hansje Brinkers.


About this entry