Plastic everlasting

Ook wel opgekeken van het bericht dat de helft van het ingezamelde plastic verbrand wordt in plaats van hergebruikt? Het stelde me teleur. Maar even later bedacht ik dat de andere helft dan toch maar mooi wordt hergebruikt. Da’s winst. Wel hoop ik dat ze er meer van maken dan alleen zwarte plastic paaltjes… Ik word ook nieuwsgierig naar getallen over het totale verbruik van plastics. Zijn we meer kunststoffen gaan gebruiken? Is de verpakkingsindustrie bezig met alternatieven? Van alle gesealde bladen en tijdschriften die ik krijg toegestuurd zijn er maar twee verpakt in afbreekbaar plastic. Dat kan bijvoorbeeld beter. Ik kan nog niet merken dat winkels terughoudender zijn met verstrekken van plastic zakken. Ik denk dat er winst is te behalen bij de bron. In het krantenartikel dat ik las stonden heel bruikbare suggesties: plastics voorzien van een tag, zodat ze gemakkelijker van het afval zijn te scheiden bijvoorbeeld.

Eens…

Er komt een dag dat we met schepen de oceaan op gaan om grondstoffen te halen. Er blijkt een grote en geheimzinnige plek te zijn waar plastics gewonnen kunnen worden, op volle zee! Kijk maar.


About this entry