Arme berken!

Vanmorgen werd de herfstige stilte in onze straat wreed verstoord door motorgeronk van een hoogwerker en het snerpend geluid van een motorzaag. Blijkbaar had de snoeibrigade het Valckenbosch bereikt. Omdat ik geen idee had welke bomen het slachtoffer zouden worden ben ik even gaan kijken. Er staan twee prachtige paardenkastanjes verderop in de straat. Die zijn behoorlijk ziek en ik heb geen idee hoe het hen zal vergaan. Maar zij werden niet belaagd. Het waren drie iele berkjes waar ‘nodig’ de onderste takken af moesten. Nu hadden ze dat kunstje ook al eens geflikt in de Berkenlaan. Onbegrijpelijk dat deze mannen  in de herfst de zaag zetten in berkenhout. Blijkbaar weten ze niet dat een berkenboom alleen wondweefsel ontwikkelt als hij in blad staat. Dus snoeien in de herfst of winter betekent dat de boom in het voorjaar hevig gaat bloeden, totdat het eerste blad verschijnt… als dat nog verschijnt. Ze leken me niet erg aanspreekbaar, dus ik heb het maar zo gelaten.


About this entry