Eat drink man woman

De openingsscène is om van te watertanden. Een man bereidt een uitvoerige maaltijd en we zien zijn vaardige handen de mooiste gerechten klaar maken. Het zijn wrede shots: dieren laten het leven en veranderen in delicatessen. Vrij snel wordt duidelijk dat schijn bedriegt. Waar ik als toeschouwer verlekkerd naar kijk blijkt een kwelling en marteling voor de tafelgenoten. De vader, want dat is de kok, kookt elke zondag een copieus maal voor zijn drie dochters. Hij blijkt echter gaandeweg zijn smaakzin te hebben verloren en daardoor worden sommige gerechten ongenietbaar. Twaalf jaar geleden overleed zijn vrouw en sindsdien smaakt het leven hem niet meer. Maar ook bij de dochters is van alles aan de hand in hun leven. De relatie met hun vader is niet goed, de relatie die ze met mannen hebben is ook ‘scheef’. Het wordt de kijker gaandeweg duidelijk dat er van alles wringt in de levens van de personages. De oudste dochter, Jia-Jen, heeft een gebroken hart. Tien jaar geleden liet een man haar zitten en sindsdien wantrouwt ze vrijwel iedere man. De middelste dochter, Jia-Chien, denkt een lat-relatie te hebben met een kunstenaar, met wie ze eerder samenwoonde, maar hij bedriegt haar met een ander. De jongste dochter, Jia-Ning, pikt de vriend van haar collega in. De middelste dochter, waarvan de kijker vermoedt dat ze als eerste uitvliegt, blijft het langst. Haar zussen storten zich in relaties en verlaten het huis hals over kop.

De maaltijd

De vader kookt elke zondag de sterren van de hemel en de dochters ontwikkelen elke zondag meer weerzin tegen de zinloze overdaad. Aan de gerechten begint wat te haperen. Het is natuurlijk symbolisch. Dit gezin (een tafelgemeenschap) gaat uit elkaar vallen. De vrouwen moeten de deur uit, ze horen niet langer thuis. Maar de vader wil er niet aan geloven. Pas tijdens een maaltijd ter ere van zijn twee dochters die het huis uit gaan wordt hem duidelijk dat het over is. Maar hij staat dan ook aan het begin van een nieuwe start met een jonge vrouw.

Taiwan

En publique worden er weinig emoties getoond. Maar ook onderling hebben de gezinsleden de grootste moeite elkaar vertrouwen te schenken. Doordat de vader verrassend een nieuwe relatie vindt, raakt alles in een stroomversnelling. Het huis wordt zelfs verkocht! De middelste dochter blijkt een uitstekende kok en krijgt aan het eind eindelijk kans om voor haar vader te koken. En dan blijkt zijn smaak terug te keren. De twee verzoenen zich.

Aziatisch

Aantrekkelijk in de film vind ik de dagelijkse dingen die en passant worden meegenomen in de film. de wijze waarop het toegaat op school, in het verkeer, in een bedrijf, de onderlinge omgangsvormen (vooral die tussen ouder en (volwassen) kind zijn vervreemdend), de plek van religie in een sterk geürbaniseerde samenleving, het badhuis, een restaurant, de inrichting en het gebruik van woonhuizen, het wordt allemaal zonder opsmuk en heel naturel getoond. De film neemt de tijd, noodzakelijk om de karakters tot ontwikkeling te laten komen. Daardoor ben ik in de gelegenheid om te wennen aan de andere kijk op het leven.

Man-vrouw-relaties

Het wordt absoluut noodzakelijk geacht dat vrouwen aan de man komen. Tegelijk wordt duidelijk hoe problematisch relaties kunnen zijn – of de afwezigheid ervan. Zo onmisbaar als eten en drinken zijn, zo onmisbaar zijn man en vrouw voor elkaar. Prachtig is om te zien hoe het voedsel wordt bereid en getoond en welke rol -soms ook een dubieuze- het speelt in de onderlinge relaties.


About this entry