Schilderlessen bij Leo Dekker

Mijn lief schildert al een paar jaar bij hem. Nu moet bij haar alles in een keer lukken en dan ook van hoog niveau zijn, dus er werd wat af gemopperd en gezucht als ze aan het werk was. Ze is bepaald getalenteerd, ik val er bij in het niet. Maar enthousiast werd ik wel van de experimentele manier van werken. We waren zeker even vaak in de bouwmarkt als bij winkels met schildersbenodigdheden. Want er wordt gewerkt met tegellijm, cement, bitumen, acrylaatkit, zand, noem maar op. Eigenlijk is alles bruikbaar: gebroken glas, spiegels, kiezels, grind, kaarsvet, koperfolie, eieren en tal van pigmenten. Je kunt het zo gek niet bedenken of Leo Dekker ziet er mogelijkheden in. Schilderijen werden te lijf gegaan met de brandspuit, schuurpapier, de föhn, maar ook met een brander. Zo nu en dan stond een doek of een plaat letterlijk in de fik. Schilderen bij Leo is dus alles behalve saai.

Ik ben vanaf dit seizoen ook aan de slag bij hem. Je hoeft niet te kunnen tekenen om toch te kunnen schilderen. We zij begonnen met suggestief schilderen, eerst de droge techniek met houtskool en pastel. Het is de kunst om niet te denken maar je te laten inspireren door wat er ontstaat als je met het materiaal aan de gang gaat.

Leo Dekker

“Leo Dekker volgde zijn kunstopleiding aan de Hogeschool in Tilburg en bij Artibus in Utrecht. Hij specialiseerde zich in oude schildertechnieken en restauratie. De inspiratiebron voor zijn schilderijen ligt voor Leo in de oude geschiedenis. Door bestudering van het erfgoed van de oude culturen (o.a. de Maya’s, Inca’s, Indianen en Egyptenaren) probeert hij antwoorden te vinden op vragen van onze tijd. In zijn werk kan men een verborgen verlangen ervaren naar lang vervlogen dagen. Naast zijn werk als kunstschilder geeft hij les in experimenteel schilderen en de technieken van de oude meesters.” Hij vertelde dat hij zich heeft verdiept in de theosofie. Hij is enorm bereisd en verdiept zich in de culturen van de Maja’s, de Boeddhisten (Angkor Wat) en vele andere volken. In zijn werk zie je dat terug. Hij noemt zich zelf nadrukkelijk geen abstract schilder. “Leo Dekker exposeerde in Nederland (onder meer Amsterdam, Driebergen, Doorn, Hilversum en Wijk bij Duurstede), USA (Los Angeles en Alberquerque), Tsjecho-Slowakije (Praag),Italië en Australië (Perth). Zijn werk is aangekocht door particulieren en bedrijven.”

Wat mij intrigeert is de gelaagdheid in zijn schilderijen die hij zijn leerlingen ook bijbrengt als techniek. Het werk is letterlijk gelaagd: elke bewerking wordt gevolgd door een (gedeeltelijke) vernietiging en dan volgt weer een laag, waarbij technieken elkaar afwisselen en aanvullen. Alleen veel oefenen en veel ervaring met de eigenschappen van de verschillende materialen maken het mogelijk om de processen te sturen. Het komt voor dat een schilderij nog maanden na dat het gemaakt is van kleur en karakter verandert omdat de processen nog niet tot stilstand zijn gekomen. Het eerste dat hij me afleerde was om iets moois te maken. Want daardoor verlies ik een open blik en laat me niet meer verrassen door het materiaal waar ik mee werk. Ik geloofde hem en probeerde dat ook werkelijk in praktijk te brengen. Maar verstand laat zich niet zo gemakkelijk uitschakelen. Het was de kunst om dan niet gefrustreerd te raken maar opnieuw te beginnen. Wel, ik zie uit naar de volgende les…

Advertenties

About this entry