Pad winterklaar

Daar zat ie, weldoorvoed, glanzend en op z’n gemak. “Laat de winter maar komen, ik teer wel op mijn vetlaag!” Het was een miezerige avond, dus uitstekend paddenweer. Voedsel genoeg in mijn tuin, dus de pad wordt regelmatig gesignaleerd. Ook kikkers komen er voor, tot nu toe ben ik te lui geweest om ze te determineren. Ik zag uiteraard de groene en de bruine kikker, maar van enkele kleinere exemplaren ben ik niet zeker. Ik vind het leuk, al dat gesnor in de tuin. Padden, kikkers, salamanders, muizen, spitsmuizen, egels, eekhoorns, tal van vogels. Het kan allemaal omdat er voldoende te halen valt. Het valt me op dat de aantallen en de diversiteit de laatste jaren toenemen. Sommige delen van de tuin zijn al meer dan 20 jaar met rust gelaten. Daar moet van lieverlee toch een redelijk evenwichtig microbiotoop ontstaan zijn voor een aantal dieren- en plantensoorten. Ik heb nu een zorg: eten padden ook salamanders? Dat zou ik minder leuk vinden…


About this entry