Linguine met cantharellen en tomaat

Op zaterdag ben ik er -meestal- vroeg bij. Ik haal groenten en fruit op de markt. Een van de redenen dat ik graag naar de markt ga is om de gespreksflarden die ik er opvang. “MOET JE NOG PRONKERS?”, roept een man tegen zijn vrouw. Hij is duidelijk hardhorend. Alles gaat op volle sterkte. Ik heb niet het idee dat hij eigenlijk haar antwoord afwacht. Ze is het blijkbaar gewend, want ze verblikt of verbloost niet. Bij een van de kramen liggen paddestoelen te kust en de keur: pied de mouton, anijschampignons, kastanjechampignons, shii-take, oesterzwammen (ook de gele!) en cantharellen. Die zocht ik vroeger samen met mijn vader in de Veluwse bossen. Hij wist de plekjes wel te vinden. Op een gegeven moment werden ze erg schaars en verlegden we de jacht naar wilde champignons. Aan boleten hebben we ons nooit gewaagd: er zitten een paar gevaarlijke types bij en ja, hoe goed ben je in determineren? Ik neem een zakje cantharellen mee, ik zie wel wat ik er mee doen. Mijn lief houdt van paddestoelen, dus dat komt wel goed. In De Zilveren Lepel, de pasta-versie, zoeken we naar een combinatie van paddestoelen en pasta en we komen uit bij Linguine met porcini en tomaat. We vervangen de porcini door cantharellen en bereiden een heerlijk maal.

Wat heb je nodig?

200 gram cantharellen

twee tenen knoflook

een flinke pluk platte peterselie

500 gram rijpe tomaten (wij gebruikten pruimtomaten)

300gram linguine

olijfolie

zwarte peper

grof zeezout

roomboter

Maak de cantharellen schoon en snij de grote exemplaren in plakken. Ontvel de tomaten (dompelen in heet water) en snij ze in kleine parten. Pel de knoflook en plet de tenen. Verhit een scheut olijfolie in een pan met dikke bodem, bak de tenen goudbruin en gooi ze weg. Sauteer de cantharellen hooguit vijf minuten op middelhoog vuur. Zet het vuur lager en voeg de tomaat toe. Laat het een kwartiertje pruttelen. Kook ondertussen de linguine al dente. Maak de saus op smaak met peper en zout en knip de peterselie er boven fijn. Giet de liguine af en dien onmiddellijk op met de saus. Leg een klont boter op de opgediende pasta.


About this entry