Bedankt en tot ziens

Zaterdagmiddag was ik aanwezig bij een workshop van Fluger voor teruggekeerde zendingsarbeiders. Jan Willem Gunnink legde uit hoe je succesvol kunt opereren op de arbeidsmarkt als je op zoek bent naar (nieuw) werk. Het was onderdeel van een dag van de EZA, gehouden op De Wittenberg in Zeist. Voor mij min of meer een thuiswedstrijd, ik ben daar docent gemeentestichting. Ik kom bijna voortdurend missionaire werkers tegen: op De Wittenberg het aanstormend talent, in mijn netwerk de werkers in charge en als loopbaanadviseur kom ik nu de gedechargeerde werkers tegen. De meeste mensen hebben niet te klagen over de intake. De procedures zijn goed en grondig. Mensen worden gescreend en goed voorbereid op pad gestuurd, althans in de meeste gevallen. Ook tijdens hun werk in de missionaire situatie, of dat nu Nederland, Europa of een ander continent is, wordt er doorgaans voor voldoende support gezorgd. Bij terugkomst vindt vaak wel een goede debriefing plaats, maar daarna houdt het vaak op. Terwijl de cultuurschok nog wel even nadavert en veel mensen een (lichte) identiteitscrisis ondergaan. De reacties op het kristalheldere verhaal van Jan Willem waren niet mis te verstaan. Fluger zou een goede hulp kunnen bieden aan deze mensen door hen op een compacte en efficiënte wijze voor te bereiden op de Nederlandse arbeidsmarkt. Nu moeten alleen de ogen nog open bij de zendingsorganisaties om hun verantwoordelijkheid hierin te verstaan. Een aantal van hen heeft al stappen gezet. Uiteindelijk levert het voor alle partijen winst op: doordat werkers sneller passend werk vinden hoeven zij minder een beroep te doen op eventueel beschikbare fondsen en zien degenen die werk in de zending overwegen dat ook hun terugkeer op een goede wijze geregeld wordt. Dat verhoogt de good will van de organisaties, lijkt me. Ik kijk terug op een inspirerende ontmoeting met een aantal bijzondere mensen. De zon scheen duidelijk niet alleen buiten…

About this entry