Vlaamsch Broodhuys

“Ik ga lunchen met mijn lief!” “Leuk! Wil je er over schrijven op Facebook?” Jan Bakker (Jan Bakker) leest mijn blogs -als hij niet kan slapen- en zit al een paar dagen zonder. Dus hierbij!

Mijn lief en ik lunchen graag bij het Vlaamsch Broodhuys (Vlaamsch Broodhuys) aan de Nachtegaalstraat in Utrecht. Het brood wordt niet alleen gemaakt van de beste tarwe (zeldzame rassen, recolte tracée), het graan wordt met molenstenen gemalen en het deeg wordt grotendeels met de hand gevormd, het rijst tot soms wel 24 uur. Daardoor, en doordat het zuurdesembrood is, ontstaan de beste aroma’s.  De broden worden gebakken op een stenen vloer. Je ziet, ruikt en proeft alle zorg, vanaf de akker tot en met de oven. Dimitri Roels bakt met zijn medewerkers wel veertig soorten brooden en broodjes. Knoflook, thijm, vijgen, pesto, walnoten, spek, rozijnen, de heerlijkste vullingen zijn te vinden in de speciale broden.

Vandaag namen mijn lief en ik ‘hartig voor twee’: naast een mandje met boterhammen -wit, bruin en gevuld- werd een schaal neergezet met verschillende soorten kaas en vleeswaren, maar ook sla, tonijnmousse, kipsalade en honing. We nemen het wel vaker, maar krijgen het nooit op, hoe we ook ons best doen. De intense smaken zorgen voor een verzadigd gevoel. Niet allen het brood is buitengewoon goed. Ook het beleg is van uitstekende kwaliteit.

Zoet

Er is ook volop zoet te krijgen. Gebakjes, taartjes, zoet beleg en zoete broden of, zoals Dimitri het noemt, viennoiserie en pattiserie. Persoonlijk ga ik meer voor het “gewone” en hartig gevulde brood, maar de zoete varianten kenmerken zich doordat ze juist niet al te zoet zijn. Suiker hoeft hier niet gebrek aan kwaliteit te verhullen.

Eten bij het Vlaamsch Broodhuys heeft een nadeel: je smaak wordt verwend, je wordt kritisch.

About this entry