Brâncuşi, of ‘Het begin van de wereld’

Daar lag het dan, in een uiterst teleurstellende vitrine, het ei van Brânçusi (Le commencement du monde). Ik herinner me nog een uitzending op televisie waarin Henk van Os opgewonden het ei in handen heeft en op zijn plek legt. Het werd in 1996 aangekocht voor 3,1 miljoen gulden. Het is van brons en meet 28,5 centimeter. We raken niet uitgekeken op het ei. Het is een intrigerend object. Het is inderdaad zoals de kunstenaar beweerd heeft van een volmaakte schoonheid. Het patina op het brons heeft zoveel kleuren, zoveel vormen en nuances. Op het eerste gezicht lijkt het symmetrisch, maar het is het totaal niet. Wat mijn lief en mij wel tegenviel was de wijze waarop het Kröller-Müller het tentoonstelt. Kan dat echt niet beter? Toegegeven, de sculptuur bevindt zich in goed gezelschap: werken van Mondriaan. Naast het ‘ei’ ligt een bronzen sculptuur van een kinderkopje. Hij heeft het in dezelfde tijd gemaakt en het wordt tegelijkertijd tentoongesteld.

Parijs

We vonden het werk van Constantin Brâncuşi al bijzonder, maar toen we bij toeval op de reconstructie van zijn atelier stuitten, aan de voet van het Centre Pompidou in Parijs, raakten we nog meer onder de indruk. Het is alsof zijn atelier je duidelijker maakt hoe deze man heeft gewerkt, met welke middelen hij heeft geprobeerd zijn doel te bereiken en zijn scheppingen te realiseren.


About this entry