Wecken!

Al dagenlang mooi weer, de stroom aan vers fruit en verse groente zwelt aan, op de markt liggen de kramen vol met het mooiste en rijpste fruit. Ik geniet er volop van. Maar ik denk ook aan de komende herfst en winter. Natuurlijk, dan is er ook zat te koop, maar het is nooit zo lekker als nu. Ik heb de weckpotten uit de kast gehaald en ga weer van alles inmaken. Tomaten, in saus of in zijn geheel, abrikozen, druiven, frambozen, bessen, paprika’s, noem maar op. Het is niet alleen heerlijk om op een regenachtige herfstdag of een gure winterdag een pot zomer open te maken. Door de bewerking ontstaan ook nieuwe aroma’s die je anders nooit zou proeven. Ik vind het leuk om te experimenteren. Afgelopen jaar was de combinatie van abrikozen (met een enkele pit) en citroenen, zowel de schil als het sap, bijzonder geslaagd. Zoet, zuur en bitter kwamen in een frisse combinatie goed tot hun recht. Ook de druiven gingen goed samen met de frambozen. De paprika’s sauteer ik eerst in olie met wat zeezout voor ik ze in kleine potten weck. We gebruiken ze in een recept zoals Tunesische eieren, waar tomaten, paprika en kruiden voor een prachtige Noord-Afrikaanse smaak zorgen. Basilicum maak ik in met zeezout en olijfolie, dat hoeft verder niet verhit.

Aanstaande zaterdag ga ik citroenen kopen. Ik wil de schil en het sap inmaken als een lobbige gelei, lekker fris en niet te zoet. En ingemaakte knoflook staat ook op mijn lijstje, een Grieks recept.

Tomaten, San Marzano

Nu de kleine San Marzano-tomaten volop verkrijgbaar zijn is het leuk om deze in te maken. Ik doe ze rauw in de potten, zo goed mogelijk gerangschikt (completely packed), met wat vers gemalen zwarte peper, een klein laurierblaadje, een paar verse basilicumblaadjes, wat takjes tijm en wilde marjolein (uit eigen tuin) en een teentje knoflook licht gekneusd, een snuf zeezout en wat water. Tien minuten in de hogedrukpan is meer dan genoeg! Een variatie: de tomaatjes in maken in een zelfgemaakte tomatensaus. Die maak ik van dezelfde ingrediënten, maar de tomaten zijn dan pomodoro’s.

Genoeg te doen deze zomer!


About this entry