Zomer!

Veel mensen vinden het een onprettige geur, de geur van lindebloesem. Ik vind het ook een beetje weeïg en belegen, toegegeven. Maar ik heb sterke associaties met die geur. Het doet me denken aan verlaten dorpspleinen in de Franse Jura, aan de quai’s en alleeën aan de oevers van het meer van Genève, aan lanen in rijke dorpen in Nederland -zoals Zeist-, aan de leilindes van Betuwse boerenhoeven waar je ’s zomers aardbeien plukt, emmers vol. Daarom vind ik lindebloesem lekker ruiken.

Het is een geur van vroeger, toen ik naar de oudste linde van Nederland fietste, een 1000-jarige boomkolonie op een boerenerf bij Achterberg. Toen ik nog hout sneed en dacht dat je daar wel brood mee kon verdienen. Mooi hout is het, met een fijne nerf en een eerlijke kleur. Bij mij kan de linde niet stuk. Als ie bloeit gonst het van de bijen. De geur brengt me in een staat van loom halfbewustzijn. Ik stap zo meteen op de fiets om boodschappen te doen. Ik fiets wel even door de Lindenlaan…

About this entry