Sogn Gieri of: De Romaanse kerk in Rhäzüns

Je kent dat vast: er zijn plekken waar je altijd nog eens heen moet. Ik heb een lijstje met zulke plekken. Het geeft me een voldaan gevoel om ze te kunnen ‘afstrepen’. Gek genoeg blijven sommige plekken er op staan als ik er eenmaal geweest ben. Dan moet ik er nog eens heen. Rhäzüns is zo’n plek. Ik wist al jaren van het bestaan, maar het lukte maar niet als ik in Zwitserland was om er heen te gaan. Heel wat keren kwam ik er vlak langs maar was er geen tijd of was het tijdstip ongeschikt.

Toen mijn lief en ik samen op reis waren -een herfstweek in het Engadin- kwam het er eindelijk van, op de terugreis. We parkeerden bij het stationnetje van Rhazüns, een wat verkommerd en verlaten oord en volgden de bordjes door de velden. Weinig ophef over dit Romaanse kleinnood… Midden in het vlakke dal, op een heuveltje ligt het grijze kerkje, dat aan de buitenkant niets prijsgeeft van het weergaloze interieur. Het is een zaalkerk, de eenvoudigste vorm, daarachter een absis. De fresco’s zijn van een grote schoonheid.

Van 960 na Chr.

“aecclesiam videlicet in castello Beneduces et Ruzunnes (Bonaduz en Rhäzüns)” en is gewijd aan Sint Joris (Sogn Gieri), maar dat bericht stamt uit de 12e eeuw. De kerk zoals we hem nu aantreffen heeft een Romaanse bouw maar een gotische uitstraling. Dat komt omdat de uitstekend bewaarde schilderingen stammen uit de Gotiek. De bijbelse afbeeldingen vormen een ‘biblia paupera’, een bijbel voor het analfabete volk. Meest in het oog springend is de reusachtige afbeelding van Sint Joris die de draak bevecht. Toen we de kerk betraden waren er twee bezoekers die vrij snel na onze binnenkomst vertrokken. Daarna waren we al die tijd alleen in de kerk. Geen geluid drong door, er heerste volkomen rust. Het kerkgebouw straalt door zijn eenvoud en kleur een sfeer van diepe rust uit. Het nodigde me uit om tot mijzelf in te keren. Ik voelde me verbonden met al degenen die hier, eeuwen lang, samenkwamen en in hun geloof zochten naar zin, naar richting, naar troost. Sint Joris die de draak bestrijdt is een symbool. Waar staat hij voor? Waar staat zijn strijd voor? Wie of wat is de draak die hij bestrijdt en overwint? Vragen die ik onderzocht toen ik er was. Voor mij was het bezoek meer dan een historisch of cultureel uitstapje.

About this entry