Pizza!

Als het even kan neem ik tarwemeel mee uit Frankrijk, Fluide. Afgelopen oktober was ik niet in de gelegenheid, dus het is op. Ik gebruik het graag, het is rijk aan gluten en het geeft een elastisch deeg. Ik maak deeg op de manier van Richard Bertinet. Het is even werk, maar het resultaat mag er zijn. Omdat ik vandaag pizza’s wilde bakken kocht ik Italiaans meel, farina di grano tenero “00”, doppio zero. Een uitstekend fijn meel, ook geschikt voor een pizzabodem. Ik wilde ditmaal iets met truffel en aubergine.

Wat heb je nodig:

500 gram fijn meel

10 gram gist (liefst vers)

10 gram zout

350 ml water (of 320 ml water en 40 ml olijfolie)

Voeg de gist en het zout bij het meel, daarna het water en kneed dit tot een soepel en zacht deeg. Sla er veel lucht in. Zet het deeg weg met folie en een theedoek er over.

-Pizzaiolasaus

Ik gebruik een passata als basis. Daaraan toegevoegd: een ui in plakken, twee tenen knoflook, geplet, olijfolie, een snuf suiker, zwarte peper, wat thijm. Ui en knolook even aanbakken in de olie, peper en thijm er bij, daarna de passata, de suiker en eventueel nog wat fijne olie. Zachtjes laten pruttelen. Sommigen willen de saus donker laten kleuren, het maillard-effect. Kan, maar dan wordt de smaak steviger, en wil je dat in verband met de andere smaken.

-Aubergine

In dunne plakken, geroosterd in een droge grillpan. Geef ze een ruitpatroon, zorg dat ze zacht en gaar zijn, met een heel lichte rooksmaak.

-Mozzarella, in plakken, laten uitlekken.

-Kastanjechampignons, in plakken, smoren en laten uitlekken.

-Ricotta, als je het lekker vindt. Ik gebruik het ter vervangeing van Brousse, een zacht vers geitenkaasje.

-Kleine pruimtomaatjes, gehalveerd

-Mengsel van anijschampignons en truffel, in een potje.

Als het deeg heeft gerezen verdeel je het in porties. Bestrooi met bloem en rol of druk het uit over de vorm. Daarop de pizzaiolasaus en dan beleggen met plakken mozzarella, champignons, tomaatjes en klodders truffel-champignonsaus. Op de saus leg ik de plakken aubergine (en daarop een kloddertje ricotta). Even een snuf oregano en een sliert olijfolie en dan de gloeiend hete oven in. Afbakken tot de korst kleurt.

Een paar zomers geleden lieten we ons in Buis-les-Baronnies verleiden tot een pizza, waarop Brousse (du Rove?). Tot op de dag van vandaag weten we niet aan deze geitenkaas te komen (want dat was het volgens ons). Dus als iemand een adresje weet, ik houd me aanbevolen!

About this entry