Gemasseerde kip

Klinkt gek, niet? Ik had een lekker kippetje gekocht en had zo mijn plannen, tot mijn lief me vroeg of ik ‘m wilde ‘masseren’. Dat was een goed idee. Ik maak het wel eens als er gasten komen en vooral mijn zwager kan zich er vrolijk over maken, over gemasseerde kip.

Hoe gaat het in zijn werk?

Naast een kip heb je het volgende nodig:

olijfolie

crème fraîche

een bos lenteuien

verse thijm

scheut citroensap

grof zeezout

zwarte peper uit de molen

Roer drie eetlepels olijfolie, een potje crème fraîche (200 ml), een eetlepel citroensap tot een gladde massa. Voeg er aan toe: het bosje fijngesneden lenteui, een eetlepel thijmblaadjes, een theelepel zeezout en flink wat gemalen peper. Roer het er door. Snij van de kip het overtollig vet. Maak met de vingers ruimte tussen de huid en de spieren. Breng met een lepel het mengsel onder de huid aan en masseer dat naar alle delen van de kip. Probeer zoveel mogelijk onder de huid te krijgen. Mocht je nog wat over hebben, doe dat dan in de holte. Zet de kip minstens een half uur koel weg. Langer is beter. Verwarm de grill op 285 graden, plaats de kip in een braadslee en plaats hem onder de grill, zo’n 20 centimeter. Draai de kip na 20 minuten en geef hem nog 20 minuten. Controleer of de het vlees ook op het bot gaar is door er op een plek diep in te snijden. Het vlees moet wit zijn. Lekker met ratatouille en couscous.

Variatie: snij vijf tenen knoflook in dunne plakjes en voeg die bij de massa. Voeg geraspte schil van een hele (biologische) citroen toe.

About this entry