Sandwijck

Woon je in de buurt, heb je de kans om er heen te gaan, doe het dan en doe het binnenkort. Het ligt er wat onopvallend bij en de ingang moet je gewoon even weten maar het is een pareltje van een landgoed, dat Sandwijck. Op dit moment staat de rode beuk vol in blad, solitair in het grasland. Een majestueuze boom in de kracht van zijn leven, een pracht om te zien! Veel bomen staan er mooi bij op dit moment. De vroegere bewoners moeten liefhebbers geweest zijn en bijzondere en exotische exemplaren hebben verzameld. Het is een poos mode geweest dat adel tijdens buitenlandse reizen planten en zaden meenam en die aanplantte op hun landgoederen. Sandwijck heeft een paar bijzondere exemplaren: jeneverbes, ginkgo, moseik, sequoia, rode beuk en Chinese hemelboom. Ook de stinzenflora is vertegenwoordigd: adderwortel, vogelmelk, boshyacint en beemdooievaarsbek zijn er te vinden. Dalkruid en klaverzuring staan er ook en voorjaarszonnebloem en lenteklokje.

Sandwijck is niet groot maar wel heel afwisselend. Op een klein oppervlak kom je van alles tegen: bloemrijk grasland, rivierbos met een uitbundige kruidlaag, wat waterpartijen en in de omgeving van de bebouwing meer cultuurplanten. Aan de schuren bij de ingang hangen verschillende insectenhotels. stukken hout , bosjes riet, ze vormen ideale plekken voor metselbijen en verschillende soorten wespen om hun eitjes in te leggen. Ik heb er ook een paar in mijn tuin. De tuintafel heeft wat schroefgaten die blijkbaar de perfecte vorm en diepte hebben voor metselbijen. Dat leverde laatst hilarische momenten op toen we buiten aten. We zaten de bijen danig in de weg.

Het is niet helemaal om de hoek bij mij, maar toch wel zo dichtbij dat ik er van tijd tot tijd even langs ga. Op die manier maak ik er alle seizoenen mee. Het verbaast me dat ik er niet veel meer mensen zie. Voor de dassen die op Sandwijck foerageren wellicht wel zo rustig…

About this entry