Via Della Scala, Firenze

La Cantinetta

Aan de Via Della Scala 7r in Firenze vind je La Cantinetta Wine Bar. Met mijn lief was ik daar een paar jaar geleden, in mei. Het is dan nog niet zo warm in Firenze en ook nog niet zo druk. Natuurlijk waren we daar om de hoogtepunten uit de Renaissance te bewonderen. Maar ook voor het gevoel van Italië. En, hoe zal ik het zeggen, daar droeg La Cantinetta bijzonder toe bij. We sliepen in een (bijna)eenpersoonstentje op de camping tegen de helling. Gelukkig ligt in Florence al het moois heel dicht bij elkaar. Voor een cappuccino of een espresso waren we zo bij La Cantinetta. Voor m’n gevoel was alles daar zo als het moest zijn: de barista met een keurig vlinderdasje, de bediening met een papieren mutsje op het haar. Zoals daar een kopje koffie wordt gezet… Aan de bar staat een zakenman in zijden pak naast een oud vrouwtje met preien in haar tas, alle twee even verzonken in het genot van koffie. Italianen, ze kunnen zo intens genieten. Ik leer het graag van ze.

La Cantinetta heeft een houtgestookte steenoven. Als je er binnenstapt ruik je dat heel licht, een verfijnd aroma. Er wordt focaccia gebakken. Ik bestelde focaccia met porcini, verse. En daarbij een koel glas witte wijn. Helaas, ik vergat welke. Maar de smaak ervan, die vergeet ik nooit meer. De krakend verse korst, het veerkrachtige kruim van het brood, de intense smaak van de met aandacht gesmoorde porcini, net genoeg gekruid, in een woord af.

site met beoordeling


About this entry